Uutiset

Trendikäs harmaa tuli pizzeriaan

Kaikki Suomen Kotipizzat uudistavat ilmeensä lokakuun alkuun mennessä. Enää pizzaa ei ahmita keltaisen, punaisen ja valkoisen sävyisissä tiloissa, vaan se nautitaan harmaan ja punaisen hämyssä.

Hämeenlinnassa Lukiokadun Kotipizza uudistui tällä viikolla kolmessa päivässä.

Franchising-yrittäjät Jari Autio ja Hannu Juutilainen sanovat, että sisustuksen värien muuttuminen on näkyvin uudistus. Tarkkasilmäinen huomaa, että loisteputket on myös otettu pois ja tilalle on asennettu kohdevaloja.

– Uudella valaistuksella haetaan tunnelmaa ja koko uudistuksella trendikkyyttä, sanoo kaikkien 200 Kotipizzan remontteja valvonut ja suunnitelmia vetänyt tekninen päällikkö Jyrki Rantala Kotipizza Oyj:stä.

– Tämä on pelkistetty suuntaus ja sillä haetaan nykyaikaisempaa ilmettä. Mukana suunnittelussa on ollut sekä suomalaisia että ruotsalaisia arkkitehtejä.

Trendiväri harmaa näkyy vahvasti uudessa sisustuksessa. Rantala ei osaa sanoa, mikä harmaassa viehättää.

Juntit suomalaiset istuvat yksin

Lukiokadulla on uudistuksen jäljiltä ainoastaan kahden hengen pöytiä, sillä yrittäjät ja arkkitehdit ovat huomanneet suomalaisten olevan juntteja. Jos yksi ihminen istuu neljän hengen pöydässä, siihen ei uskalla istuutua kukaan muu.

– Jos tulee neljän hengen seurue, pöydät saa vedettyä yhteen, Autio kertoo.

Suomen kaikkien Kotipizzojen sisustus on uusittu samalla kaavalla. Yrittäjät ovat saaneet valita kolmesta eri hintaisesta paketista toteutettavan. Lukiokadulla on päädytty täysremonttiin.

Uuden sisustuksen suunnittelu kesti pari vuotta. Suomessa on ollut 5-8 pilottipizzeriaa, joissa arkkitehdit ovat testanneet erilaisia sisustuksia. Muun muassa Sibeliuksenkadun Kotipizza on ollut yksi pilottikohteista.

– Asiakkaiden toiveet ovat olleet lähtökohtana suunnittelulle, kertoo Rantala.

Rantala sanoo, että vanha sisustus oli konservatiivinen. Silti punaisen ja keltaisen on todettu herättävän ruokahaluja syömään.

– Meidän logo säilyy samanlaisena kuin ennenkin ja siinähän on punaista ja keltaista. Ostopäätös on jo tehty, kun asiakas tulee sisälle, ja silloin värimaailman ei enää tarvitse houkutella syömään, Rantala perustelee.

Ei se hinta vaan laatu

Uutta sisustussuunnitelmaa tehdessä kuunneltiin asiakasta mutta myös testattiin, kuinka pilottipizzerioiden uusi ilme vaikutti myyntiin.

– Pilottipaikoissa myynti yleensä kehittyi hyvin ja asiakkailta saatiin hyvää palautetta, Rantala kertoo.

Pizzerioilla on kova hintakilpailu, voiko sisustuksella vaikuttaa ostopäätökseen?

– Me emme kilpaile hinnalla vaan laadulla ja palvelulla. Uskon myös, että kun asiakas hakee meiltä pizzan kotiin, hän kiinnittää huomiota sisustukseen ja tulee sen vuoksi uudelleen syömään, Autio uskoo.