Uutiset

Tuhatta uutta työntekijää hamunnut Valmet Automotive jäädytti Uudenkaupungin autotehtaan rekrytoinnin – Yritys aloittaa tehtaassa yt-neuvottelut

Valmet Automotive ei avaa yt-neuvotteluiden syitä ja taustoja tarkemmin.
Työvoiman tilapäinen vähennystarve Uudenkaupungin autotehtaalla loppuvuoden aikana on noin 260 henkilötyövuotta. Kuva: Kari Pitkänen
Työvoiman tilapäinen vähennystarve Uudenkaupungin autotehtaalla loppuvuoden aikana on noin 260 henkilötyövuotta. Kuva: Kari Pitkänen

Valmet Automotive kertoi perjantaina käynnistävänsä yhteistoimintaneuvottelut Uudenkaupungin autotehtaalla. Samalla tehtaan uusien työntekijöiden rekrytointi lopetetaan toistaiseksi.

Yritys kertoo työvoiman tilapäisen vähennystarpeen olevan loppuvuoden aikana noin 260 henkilötyövuotta. Harkinnassa on enintään 90 päivän kestoisia lomautuksia, eikä irtisanomisia ole yrityksen mukaan luvassa.

Sopeutusuhka koskee kaikkia autotehtaan tehdashenkilöitä sekä tuotannossa ja tuotannon tukitehtävissä työskenteleviä. Salon akkutehdasta neuvottelut eivät uhkaa.

Yt-neuvotteluiden kerrotaan johtuvan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Tehdas tarvitsee yrityksen mukaan toiminnallista ja tuotannollista joustavuutta toimialan viimeaikaisten muutosten vuoksi.

– Taustalla ei ole mitään yksittäistä syytä, vaan tuleva tilapäinen vajaatyöllisyystilanne on usean osatekijän summa. Emme lähde yksilöimään syitä tai niiden taustoja. Painotamme sitä, että tilanne on tilapäinen, eikä se edellytä irtisanomisia, Valmet Automotiven valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus kertoo.

– Emme lähde ennen neuvotteluiden käymistä avaamaan, että kuinka montaa henkilöä sopeutustoimet tulevat koskemaan, hän sanoo.

Rekrytoinnit jäihin

Autotehtaan loppuvuoden tuotantoa vähennetään suunnitelmallisesti. Sopeutustarpeen arvioidaan kestävän ensi vuoden tammikuuhun saakka.

Rannuksen mukaan tämän hetken näkemys on, että tuolloin tilauskanta palaa suunnitellulle tasolle. Hän ei kommentoi tarkemmin sitä, mitä tammikuun jälkeen tapahtuu. Myöskään mahdollisiin uusiin rekrytointeihin tammikuun jälkeen hän ei ota kantaa.

Vielä keväällä Valmet Automotive kertoi massiivisesta tuhannen henkilön rekrytointitarpeestaan. Rannuksen mukaan autotehtaan osuus tästä luvusta oli 700 henkilöä ja loput 300 Salon akkutehtaan.

– Muutoksen johdosta autotehtaalla ei tarvita lisähenkilöstöä, joten emme jatka rekrytointeja toistaiseksi. Salon akkutehtaalla rekrytoinnit jatkuvat samalla tavalla kuin tähänkin asti.

Rekrytoinnit etenivät Rannuksen mukaan “suunnitelman mukaisesti” ennen yt-neuvotteluita. Tarkkoja lukuja hän ei kuitenkaan avaa.

Tuontitullien tilannetta seurataan

Rannus kertoo Valmet Automotiven edelleen vain seuraavan tilannetta Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin uhkaamien tuontiautojen korotettujen tullien ympärillä.

Uudenkaupungin autotehtaan Mercedes-Benz -tuotannosta suurin osa kulkeutuu Saksan kautta Yhdysvaltoihin. Korotukset iskisivät erityisesti Saksan autoteollisuuteen ja vaikuttaisivat sitä kautta myös Suomeen.

– On turha lähteä tässä kohtaa spekuloimaan siitä sen enempää.

Johtaisivatko tuontiautojen tullikorotukset uusiin yt-neuvotteluihin autotehtaassa?

– En lähde kommentoimaan tätä, Rannus toteaa ykskantaan.