Tunnin junalla Turkuun ja Tampereelle arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia työssäkäyntiin, talouskasvuun ja ilmastonmuutokseen.
Uutiset Helsinki

Tunnin junia Turkuun ja Tampereelle pusketaan eteenpäin – Suomeen halutaan yksi iso työmarkkina-alue

Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut ovat yhdistettävissä yhdeksi työmarkkina-alueeksi tunnin raideyhteyksillä. Näin arvioidaan tänään julkistetussa Raideliikenne mahdollistaa -selvityksessä.

Tunnin pituisesta junayhteydestä Helsinkiin haaveillaan sekä Turussa että Tampereella. Molempien suuntien ratahankkeet mainitaan myös valtion ensi vuoden budjettiesityksessä ja niille on myönnetty suunnittelurahaa. Päätökset nopeista ratayhteyksistä ovat kuitenkin vasta seuraavan hallituksen työlistalla.

Pääkaupunkiseudun kolme kaupunkia, Turku, Tampere ja muun muassa SAK ja EK suosittelevat hallitukselle, että se edistäisi nopeiden junayhteyksien suunnittelua ja toteuttamista Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Lisäksi pitäisi toteuttaa näiden yhteyksien vaatimat lisäkapasiteetti-investoinnit pääkaupunkiseudulla. Vaatimusten tueksi on teetetty selvitys raideliikenteen hyödyistä.

Selvityksen mukaan Turun ja Tampereen lyhyt etäisyys pääkaupunkiseudusta tarjoaa Suomelle ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää Etelä-Suomen kasvukolmiosta kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue, joka houkuttelee yrityksiä investoimaan.

Selvityksessä arvioidaan myös, että raideliikenteen hankkeet olisivat tärkeitä Pariisin sopimuksen mukaisten päästötavoitteiden saavuttamiseksi. EU on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä 40 prosenttia vuoteen 20130 ja Suomi on sitoutunut puolestaan vähentämään liikenteen päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Lisäksi toimiva raideliikenne houkuttelee ihmisiä ja yrityksiä raideliikenteen vaikutusalueelle, mikä muuttaa ihmisten kulkutapoja ilmaston kannalta kestävämmäksi.

Uusia rahoitusmuotoja tarvitaan

Samaa mieltä Raideliikenne mahdollistaa -taustatahojen kanssa on myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

– Olen pitkälti samaa mieltä tänään julkistetun selvityksen johtopäätöksistä. Nopeita raideyhteyksiä tarvitaan Suomessa työssäkäyntialueiden laajentamiseksi, talouskasvun edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Berner korosti, että nyt olisi selvityksistä päästävä seuraavalle tasolle eli kunnollisiin vaikutusarvioihin ja rahoituksen miettimiseen.

– On selvää, että veronmaksajien rahoilla näitä hankkeita ei toteuteta pitkään aikaan. Jos halutaan nopeuttaa hankkeita, niin on löydettävä uusia rahoitusmalleja.

Bernerin mukaan tarvitaan paljon lisää taustalaskemila, jotta voidaan arvioida, pystyvätkö hankkeet maksamaan itsensä takaisin. Tunnin junayhteyksien hinta Turkuun ja Tampereelle on yhteensä noin 2-3 miljardia euroa.

Esillä ovat olleet niin sanotut hankeyhtiöt, joissa olisi muitakin omistajia kuin valtio, esimerkiksi kunnat ja työeläkeyhtiöt. Työeläkeyhtiöt ovat olleet valmiita investoimaan infraan, jos valtiolla on tarjota järkeviä hankkeita.

Bernerin mukaan Turun ja Tampereen junat eivät välttämättä kilpaile keskenään. Molemmat ovat merkittäviä, mutta nyt tarvitaan aidot vaikutusarviot.

Etelä-Suomi yksi metropolialue

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve arvioi, että tunnin junayhteydet tekisivät mahdolliseksi sen, että pääkaupunkiseudun kova kasvu laajenisi muihinkin vahvoihin kaupunkiseutuihin, Turkuun ja Tampereelle.

– Ei pidä ajatella enää kasvukeskuksia, vaan kasvukeskittymiä. Koko Etelä-Suomi voi olla yksi metropolialue, Arve sanoi.

Hän muistutti, että Turun ja Helsingin välinen tunnin junayhteys olisi ensimmäinen uusi ratayhteys, joka Suomessa rakennettaisiin vuosikymmeniin.Se voitaisiin tehdä aivan uudella tavalla digitaalisuutta hyödyntäen.

Raideliikenne mahdollistaa -selvitykseen osallistuivat Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK, Suunnittelijoiden ja konsulttitoimistojen liitto SKOL sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun ja Tampereen kaupungit. Selvityksen on laatinut konsulttiyhtiö Ramboll.

Tuoreimpia artikkeleita