Uutiset

Tuore tutkimus: Nuoret aikuiset nostivat digilehdet mieluisimmaksi mainonnan kanavakseen

Tutkimusta varten tehtiin 1 000 tutkimushaastattelua. Vastaajilta kysyttiin, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia.
Kuva: Henriikka Korte

Nuoret nostivat digitaaliset sanomalehdet mieluisimmaksi mainonnan kanavakseen tuoreessa Tuhat suomalaista -tutkimuksessa.

IROResearch Oy:n syyskuussa tekemän tutkimuksen osana selvitettiin suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen.

Tutkimusta varten tehtiin 1 000 tutkimushaastattelua. Vastaajilta kysyttiin, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia.

Sanomalehtien digitaaliset palvelut harppasivat 18–24-vuotiaiden vastauksissa vuoden takaiselta viidenneltä sijalta ykköseksi.

Televisio säilytti nuorten ikäryhmässä mainonnan mieluisuudessa kakkossijan. Kolmanneksi sijoittuivat aiemmin ykkösenä olleet painetut sanomalehdet.

Sosiaalisen median kanavista mainonnan vastaanottamisessa mieluisin on nuorten vastaajien mielestä YouTube.

Kaikkien suomalaisten osalta ylivoimaisesti mieluisin mainonnan kanava olivat edelleen painetut sanomalehdet.

Joka kolmas valitsi painetut sanomalehdet mieluisimmaksi mainonnan kanavaksi. Jaetulla toisella sijalla olivat painetut kaupunkilehdet ja televisio.

Kun tarkastellaan koko aikuisväestöä, sosiaalisen median kanavat YouTube, Facebook tai Instagram eivät saa juurikaan mainintoja. Vain 0–2 prosenttia suomalaisista on valinnut ne suosikkimainonnan kanavakseen neljän vuoden aikana. HäSa