Uutiset

Attendo vastaa kritiikkiin: Turvapuhelin ei ole turha laite

Tämä turvapuhelin ja ranneke ovat vuodelta 2009, mutta laitteet eivät ole sen jälkeen ratkaisevasti muuttuneet.

Hämeen Sanomissa julkaistiin 8.10. mielipidekirjoitus nimimerkillä Sivusta seurannut naapuri.

Nimimerkki kuvaa tekstissään naapurissaan asuvan ikäihmisen kaatumista ja siitä seurannutta tilannetta, jossa Attendon työntekijät saapuivat turva-auttajakäynnille. Jotta asiasta ei jäisi vääriä käsityksiä, haluamme selventää näiden käyntien käytäntöjä.

Turvapuhelinpalvelun tarkoitus on varmistaa, että yksin asuva tai muuten tukea tarvitseva ikäihminen ei jää apua vaille esimerkiksi kaatumisen jälkeen. Palvelun tarjoaa Hämeenlinnan kaupunki, ja Attendon turva-auttajakäynneillä noudatetaan kaupungin kanssa tehtyä sopimusta.

Turvapuhelun tullessa asiakkaan kotiin lähtee kahden hengen tiimi, joka arvioi jatkohoidon tarpeen asiakkaan voinnin perusteella. Normaalisti vaihtoehtoja on kolme: asiakkaan vointi vaatii välitöntä hoitoa, lääkärintarkastuksen tai se ei vaadi hoitoa lainkaan.

Ensimmäisessä tilanteessa paikalle kutsutaan ambulanssi. Toisessa tilanteessa, kuten nimimerkin naapurin tapauksessa, asiakas lähtee päivystykseen taksilla tai omaisen kyydillä. Kolmannessa tilanteessa asiakas jää kotiin.

Attendon hoitajat pitävät aina huolen siitä, että asiakkaalla on selvät sävelet jatkotoimenpiteiden suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hoitajat poistuvat asiakkaan luota vasta siinä vaiheessa, kun omainen on saapunut paikalle tai kyyti on saatu muuten järjestettyä, mikäli tarvetta ambulanssille ei ole.

Pahoittelemme, että kuvatussa tilanteessa turva-auttajakäynnin tarkoitus on jäänyt epäselväksi naapurille ja aiheuttanut hänelle huolta. Erityisen ikävää on, jos turvapuhelinta käyttävä ihminen kokee laitteen turhaksi.

Tässä tapauksessa koulutetut hoitajamme ovat arvioineet asiakkaan voinnin ja ohjeistaessaan asiakasta lähtemään päivystykseen toimineet, kuten heidän pitääkin. Poikkeuksellisesti paikalle oli vieläpä saapunut kahden hoitajan sijaan kolme.

Tämän tilanteen ikäihminen voi olla onnellinen, koska hänellä on turvapuhelimen lisäksi vastuullisesti huolta kantava naapuri. Se on todella hieno asia ja kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys. Kiitos siitä.

Turvapuhelinpalvelu pitää kuitenkin huolen siitä, ettei ikäihminen jää avuttomana yksin niissäkään tilanteissa, joissa yhtään läheistä ei ole. Ketään ei siis jätetä heitteille, vaan nimenomaan ohjataan avun ja hoidon piiriin tilanteen vaatimalla tavalla.

Antti Raimovaara

liiketoimintajohtaja

Attendo

 

Mielipide 8.10.2018:

Vanhusten hoito tänään

Noin 90-vuotias yksinasuva nainen kompastuu kotonaan mattoon, kaatuu ja lyö otsansa seinään ja satuttaa samalla vasemman ranteensa ja molemmat polvensa.

Nainen pysyy tajuissaan ja soittaa apua Attendon turvapuhelimella. Avun saanti kestää yli puoli tuntia, joten hän pyytää apua naapurista.

Vihdoin saapuu henkilö Attendon lähettämänä. Kyseinen henkilö tiedustelee, mitä on tapahtunut, muttei kysy mitään kivuista, ei tutki tarkemmin valtaisaa kuhmua otsalla, ei jo mustuvaa rannetta tai polvia.

Hetken päästä tulee kaksi henkilöä lisää Attendosta ja he toteavat, että on lähdettävä sairaalaan päivystykseen tutkittavaksi. He sanovat myös, että ambulanssia ei tilata, koska se ei vie sairaalan päivystykseen, jos ei ole välitöntä hoidontarvetta matkalla sairaalaan.

Attendon hoitajat sanovat, että pitää tilata taksi tai mennä naapureiden kyydillä. Attendon henkilökunta ei vie päivystykseen, eikä lähde saattajaksi sinne.

Kyseessä oleva vanha rouva on viisas ja sanoo, että tuo turvapuhelinhan on siis aivan turha laite.

Attendon henkilökunta vakuuttaa, ettei se ole turha, vaikka he eivät tee mitään avuksi, vaan kehottavat naapureita toimimaan taksina kello 21 aikaan illalla. He eivät ottaneet mitään hoitovastuuta tilanteesta.

Jos naapurit eivät olisi auttaneet ottamaan iltalääkkeet, kokoamaan joitain tarvikkeita mukaan, auttaneet pukeutumisessa ym., olisi vanha rouva jätetty yksin tilaamaan taksia.

Tuskin taksinkuljettaja olisi rouvasta huolehtinut ja tukenut häntä, jottei hän kaatuisi uudelleen ennen sairaalaan pääsyä.

Naapurit veivät rouvan sairaalaan päivystykseen, jossa hän sai tutkimukset ja hyvän hoidon.

Attendon puolesta kyseessä oli mielestäni suorastaan heitteille jättö.

Mikä on Attendon vastuu ja mistä he rahastavat?

Sivusta seurannut naapuri
Hämeenlinna