Uutiset

Tutkijoiden suositukset täyttä asiaa

Viime vuoden maaliskuussa Konginkankaalla Keski-Suomessa sattuneen tuhoisan bussiturman tutkijalautakunta on loppuraportissaan löytänyt onnettomuudelle useita syitä. Lomailijoita Kuusamoon kuljettavan bussin ja paperilastissa olleen rekan yhteentörmäyksessä öisellä nelostiellä kuoli 23 ja loukkaantui 15 ihmistä.

Lautakunnan luettelema syiden lista on poikkeuksellisen pitkä. Peräti 32 syytä vaikutti tavalla tai toisella onnettomuuteen ja seurauksiin, ihmishenkien menetyksiin ja loukkaantumisiin.

Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan on todettu menettäneen raskaan ajokkinsa hallinnan. Autossa oli ylikuormaa, eikä painavia paperirullia ollut sidottu kunnolla. Kuljettajan viretila arvioitiin alentuneeksi, suuri tilannenopeus ja väärän ajolinjan valinta johtivat törmäykseen.

Bussinkuljettaja ei puolestaan havainnut riittävän ajoissa kaistalleen ajautunutta perävaunua. Tie oli liukas ja bussilla oli raportin mukaan onnettomuushetkellä liian suuri tilannenopeus.

Tutkijalautakunta esittää myös 17 turvallisuussuositusta, joilla parannetaan raskaan liikenteen turvallisuutta.

Suosituksiin kuuluu muun muassa kuorma-autojen nopeudenrajoittimien säätäminen 80 kilometriin tunnissa.

Tämän ammattiliikennettä edustava SKAL ehätti tuoreeltaan torjua. Liiton mielestä raskaan liikenteen ajonopeuksien on oltava yhtenevät koko EU:n alueella. Mikäli suomalaisrekkojen nopeuksia pudotetaan, se johtaisi tarpeettomiin ohituksiin ja liikenteen ruuhkautumiseen.

Nelostietä kohennettiin viime kesänä pian onnettomuuden jälkeen. Poliittiset paineet tuhoisan turman jälkeen kohosivat niin koviksi, että määrärahat korjauksiin löytyivät ripeästi.

Parhaimmillaankin kysymys on kuitenkin ensiavusta. Vilkkaasti liikennöityjen valtateiden turvallisuus on laaja kokonaisuus.
Sen pieni kohentaminen on toki askel parempaan, mutta vaikuttavuus rajoittuu paikalliseksi parannukseksi.

Tutkijalautakunta on varmasti paneutunut tehtäväänsä perusteellisesti. Raportti suosituksineen ei tietenkään korvaa ihmishenkien menetyksiä eikä liennä uhrien omaisten tuskaa, mutta se linjaa turvallisuutta edistäviäuudistuksia.

Hallitus aikoo lähiaikoina antaa raskaan liikenteen turvallisuutta parantavan lakisesityksen eduskunnalle. Siinä korostetaan vastuukysymyksiä kuormien sitomisesta ja kuljettajien työaikamääräysten noudattamisesta. On toisaalta ihmeellistä, jos näistä asioista ei ole tähän asti ollut täsmämääräyksiä rangaistuksineen lainsäädännössä.

Konginkankaan onnettomuus jää kansakunnan mieleen pitkäksi ajaksi. Loppuraportin mukaan se oli monen osatekijän summa, joskin muutama virhe ja laiminlyönti kohoavat ylitse muiden.

Vähäistäkään liikenneturvallisuutta edistävää ratkaisua ei sovi väheksyä, sillä tieturvallisuus koostuu pienistä osatekijöistä. Kun yksikin asia on huonolla tolalla, onnettomuusriski kasvaa.