fbpx
Kolumnit Uutiset

Työvoimatoimisto piiloutuu sähköisiin palveluihin

Puuhailen yhdistyksessä, joka palkkaa pariksi kuukaudeksi vuodessa työntekijän työ- ja elinkeinotoimiston palkkatuella.

Tukea on haettu aiemmin lomakkeella, jonka olen henkilökohtaisesti kiikuttanut Pirkanmaalla sijaitsevaan kotikuntaani lähinnä olevaan TE-toimistoon. Toimistossa olen tavannut työntekijän, joka on ottanut palkkatukihakemuksen vastaan ja luvannut päätöksen tulevan mahdollisimman pikaisesti.

Viime keväänä soitin työ- ja elinkeinotoimistoon ja kysyin nimeltä tätä tuttua yhdistykseni palkkatukiasiat hoitanutta virkailijaa. Mutta hänpäs ei enää ollutkaan siellä tutussa työvoimatoimistossa, vaan aivan uudessa paikassa Tampereella. Palkkatukihakemuksia käsiteltiin keskitetysti yksikössä, jonne asiakkaat eivät pääse asioimaan henkilökohtaisesti.

Virkailija ei voinut kertoa edes yksikön osoitetta.

Työtä hakevien kysymykset ja ajanvaraukset hoidetaan Pirkanmaalla nykyään pääosin puhelimitse. Toinen vaihtoehto on jättää yhteydenottopyyntö sähköisellä lomakkeella. Puhelukaaos aiheutti kesällä Tampereella valitusten tulvan, sillä pahimmillaan linjalla on joutunut roikkumaan useita kymmeniä minuutteja.

Nopein tapa päästä kiinni työnhakuun on ilmoittautua työnhakijaksi verkkopalvelussa ja jäädä odottamaan TE-toimiston puhelua. Pirkanmaalla luvataan rimpauttaa työnhakijalle takaisin kahden viikon kuluessa.

Työvoimatoimisto vakuuttaa parantavansa näin palveluitaan. Perustallaajan mielessä tällainen piiloleikki saa helposti aikaan nopean mielikuvan siitä, että työvoimatoimisto pakenee asiakkaitaan sähköisten palveluiden taakse.

Asiakkaalta piilotettu työvoimatoimisto tuntui minustakin ensin aivan merkilliseltä. Palkkatukiasia oli silti hoidettava, joten tuumasta toimeen: täytin hakemuksen sähköisesti saatuani siihen virkailijalta neuvot. Ja kyllä, hakemusruletti oli jopa muuttunut minulle helpommaksi.

Pirkanmaalla ei enää viime kevään jälkeen ole siis jonotettu virkailijoiden puheille, vaan asiakkaita ohjataan käyttämään entistä enemmän verkko- ja puhelinpalveluita.

Toki TE-toimisto lupaa, että tarvittaessa saa henkilökohtaisen ajan. Toimistoihin ei kuitenkaan saapastella tuosta noin jonottamaan, vaan asioimaan pääsee vain ajanvarauksen kautta.

Hämeen TE-toimiston johtaja Harri Jokinen kertoi Hämeen Sanomissa viime viikolla, että sähköinen asiointi on keino palveluiden hoitamiseen henkilökunnan vähentyessä ja työnhakijoiden määrän paisuessa. Salaisen työvoimatoimiston malli on siis saapumassa Kanta-Hämeeseenkin. Ja ehkä sen onkin oikeasti asiakkaan etu, sekä työtä hakevan että työtä tarjoavan.

Menot