Uutiset

Uhana Design valloittaa hyvää vauhtia Suomea – seuraavan vuorossa on maailma

Uhana Designin tunnetuin tuote on Pisara-korvakorut, jotka ovat myös yksi merkin ensimmäisistä tuotteista. Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki kertovat, että kuuden vuoden aikana Pisaroita on myyty kymmeniätuhansia.

Mira Vanttajan ja Hanna Virkamäen luotsaaman Uhanan Designin tavoite oli alun perin tarjota töitä heille itselleen.

Tavoite täyttyi oikeastaan jo yrityksen starttirahan puitteissa, vaikka vielä sen loputtua yrittäjät eivät erityisen suurta palkkaa pystyneetkään nostamaan.

– Sai sillä vuokrat maksettua ja jotain syötyä, Vanttaja nauraa.

Nyt kuusi vuotta perustamisen jälkeen yritys työllistää Vanttajan ja Virkamäen lisäksi viisi kokoaikaista työntekijää ja yhden osa-aikaisen, ja sen liikevaihto lähentelee miljoonaa euroa.

 

Vanttaja ja Virkamäki tutustuivat opiskellessaan samalla vaatetusmuotoilun vuosikurssilla Hamkissa. Heillä kummallakaan ei kuitenkaan ollut mitään varsinaista hinkua yrittäjiksi.

– Suoritimme opintojen loppuvaiheessa molemmat tekstiilin sivuaineen. Teimme kurssia varten omat kangasmallistomme, mutta siinä samalla syntyi ajatus yhteisestä tekemisestä, Vanttaja kertoo.

– Meillä on kummallakin vahvuutemme, jotka täydentävät toisiaan ja jotka halusimme yhdistää, Virkamäki kertoo.

Vanttaja kertoo olevansa suuntautunut enemmän visuaalisuuteen ja kuosisuunnittelun. Virkamäen vahvuus sen sijaan on muotoilu ja kaavoitus.

Heitä yhdisti myös arvomaailma. Molemmille tuotannon eettisyys ja läpinäkyvyys oli tärkeää. Suurten muotitalojen periaatteet sotivat tätä vastaan.

 

Valmistuttuaan Hamkista vuonna 2011 he suuntasivat hakemaan lisäoppia yrittäjäkurssilta. Sen jälkeen puoli vuotta meni vielä yrityksen perustamista valmistellessa.

Uhanan ensimmäinen myyty tuote oli Rosvokissa-kangaskassi, jonka ensimmäisen erän Vanttaja ja Virkamäki painoivat itse. Kasseja mainostettiin Facebookissa ja myynti tapahtui sähköpostitse.

– Olimme alussa todella säästäväisiä ja varovaisia rahan kanssa, Virkamäki kertoo.

Ensimmäiset neuleensa he tekivät Hamkin tiloissa, joita vuokrattiin tuolloin myös ulkopuolisille.

 

Ensimmäinen varsinainen myyntitapahtuma Uhanalle oli Tampereella kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Designtori. Sinne he saivat myyntiin Rosvokissa-kassien lisäksi Pisara-korvakoruja ja neulottuja huppuhuiveja.

– Jännitti ihan hirveästi, että ostaako meidän tuotteita kukaan, Vanttaja kertoo.

Ostihan niitä. Huppuhuivit myytiin Designtorilla loppuun ja myös muut tuotteet kävivät kaupaksi.

– Se loi uskoa omaan tekemiseen, Virkamäki sanoo.

 

Uhana Design ei ole ainoa yritys, joka ponnisti juuri siltä Hamkin vuosikurssilta, jolla myös Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki olivat. He kertovat monesti jopa ihmetelleensä, miten tuntuu, että kaikilla heidän luokkakavereillaan on nykyään design-alan yritys.

– Varmaan Hamkilla on ollut oma vaikutuksensa, mutta ehkä myös ilmapiiri oli otollinen tämän kaltaisille yrityksille, Virkamäki sanoo.

Kun Uhana Design perustettiin, suomalainen design oli ollut nousussa muutaman vuoden ajan. Alan yrityksille oli tilausta.

Pienempien yritysten pääseminen pinnalle on nykyään myös jossain määrin aiempaa helpompaa. Sosiaalisessa mediassa markkinointia voi tehdä nollabudjetilla.

Vanttaja ja Virkamäki kertovat sosiaalisen median korostamisen olleen heille tietoinen valinta.

– Perustimme heti alussa Facebook-sivut ja blogin, ja toimme sitä kautta tekemistämme ilmi, Vanttaja kertoo.

 

Vaikka kaikki on mennyt paremmin kuin Uhanan perustajat alun perin uskalsivat edes toivoa, ei matka ole ollut huviajelu. Talousasiat on pitänyt opetella, vaikka ei olisi huvittanut, ja tuotantoketjun hallinta tulee luultavasti olemaan aina jossain määrin haasteellista.

– Ketjussa on niin monia toimijoita, joista kaikki ovat ihmisiä, että virheitä sattuu aina, Vanttaja sanoo.

Myös työn ja vapaa-ajan erottaminen on pitänyt opetella.

Vanttaja ja Virkamäki kertovat suorittaneensa puolitoista vuotta sitten tuotekehityksen erikoisammattitutkinnon, jonka myötä he tajusivat tekevänsä aivan liikaa töitä.

– Huomasimme, että meidän pitää hommata työntekijöitä ja jakaa töitä, he sanovat.

 

Suurimmat kasvukivut ovat kuitenkin nyt takana. Seuraavaksi tarkoitus on laajentaa mallistoa ja suunnata ulkomaille.

– Emme ole vielä tehneet käytännössä mitään ulkomaiden eteen, mutta nyt olemme pitäneet muutamia esittelyjä, joiden perusteella kiinnostusta on, Virkamäki kertoo.

He ovat käyneet tunnustelemassa markkinoita esimerkiksi Japanissa.

Tarkoitus on myös laajentaa mallistoa lifestyle-brändin suuntaan ja pyrkiä pois suoraviivaisesta sesonkiajattelusta. Viime kesänä he lanseerasivat Uhana Home -malliston, johon kuuluu tekstiilejä ja Frantsilan kanssa yhteistyössä toteutettua kosmetiikkaa.

– Haluamme ulottaa tekemistämme monille elämän osa-alueille, Vanttaja sanoo.

– Tuoda asennemaailmaamme esille kokonaisvaltaisemmin, Virkamäki lisää. HÄSA

Uhana Design

Perustettu vuonna 2012 Tampereella.

Perustajat Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki ovat molemmat valmistuneet Hamkista artenomeiksi.

Merkin mallisto käsittää pääasiassa vaatteita, asusteita ja koruja, mutta myös sisustustekstiilejä ja kosmetiikkaa.

Tuotteita myynnissä sekä netissä, että kivijalkaliikkeissä. Tällä hetkellä suurin osa myynnistä menee liikkeistä, mutta nettimyynti kasvaa jatkuvasti.

www.uhanadesign.fi

Hamkin muotoilun koulutuksessa valmistetaan opiskelijoita työelämää varten