Kolumnit Uutiset

Unikeon päivästä toivoa unettomuuteen

Nukuitko tänään pisimpään? Jos kansanperinteeseen on uskominen, sinua nukuttaa koko seuraavan vuoden.

Moni uniongelmainen olisi mielissään, jos tosiaan saisi vuodeksi taatut yöunet. Unitakuun vuoksi kannattaisi kilvoitella pisimpään nukkumisessa, vaikka tänään saisikin unikeonpäivän kunniaksi vetisen herätyksen.

Uniongelmia kuitenkin riittää. Yksi ei saa unta ennen aamuyötä, toinen heräilee yöllä ja kolmas herää tuntikausia ennen kellonsoittoa.

Unettomuus on yleisin unihäiriö. Sillä tarkoitetaan kyvyttömyyttä nukkua riittävästi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan noin kolmannes aikuisista kärsii unettomuudesta vähintään kolmena yönä viikossa, ja noin 10 prosenttia kärsii pitkittyneestä unettomuudesta.

Vähäisten yöunien aiheuttama tokkuraisuus vastaa pahimmillaan humalatilaa.

Tutkimusten mukaan vuorokauden mittainen valvominen vastaa noin yhden promillen tuiterissa toikkaroimista. Samantasoiseen väsymyshumalaan pääsee, jos nukkuu viikon ajan joka yö kaksi tuntia tavanomaista vähemmän.

Jos unettomia kuskeja pystyttäisiin puhalluttamaan, monen kortti lähtisi kuivumaan rattiväsymyksen vuoksi.

Unettomuutta aiheuttavat esimerkiksi stressi, vähäinen liikunta, epäsäännöllinen nukkumisrytmi, päihteiden käyttö ja monet sairaudet.

Nukahtamista voi edistää alkuillasta tapahtuvalla liikunnalla, villasukilla ja miljoonalla muulla kikalla.

Nukkuminen alkaa kuulostaa vähintään triathloniin verrattavalta urheilusuoritukselta. Kaiken on osuttava kohdalleen, jotta uni tulee.

Pilalle menneen unisuorituksen jälkeen voi todeta: ”Tein parhaani ja katsoin, mihin se riitti.”

Jos nukkuminen on vaikeaa esimerkiksi epämukavan sängyn tai liian kuuman huoneilman takia, voi ainakin syyttää sänkyä tai lämpötilaa.

Sen sijaan stressistä johtuva unettomuus ei hoidu pelkkiä nukkumisolosuhteita muuttamalla. Kunpa aivonsa voisi laittaa illalla virransäästötilaan kuten tietokoneen.

Mutta ei. Stressaantuneissa aivoissa pyörii yöllä täydellä teholla blenderi. Se pyörittää miljoonaa ajatusta, joiden vatvominen ei ole millään lailla hyödyllistä aamuneljältä.

Jos unesi jäivät viime yönä lyhyiksi, toivottavasti edes heräsit viimeisenä. Ehkä unikeon päivän taika toimii, ja sinua nukuttaa kunnolla seuraavat 364 päivää.

Päivän lehti

5.6.2020