Uutiset

Uudenkin moottorin esilämmitys kannattaa

Uudet autot käynnistyvät säällä kuin säällä. Siksi monet ovat luopuneet autojen esilämmityksestä pakkasilla. Motiva muistuttaa, että esilämmitys säästää niin moottoria kuin kukkaroakin.

Autonlämmittimiä on kolmea eri mallia. Pääsääntö on, että lohkolämmitin sopii vanhoihin autoihin, kun taas uudemmat toimivat säteilylämmittimellä.

– Suomi on niin pieni autoilumaa, etteivät moottorinvalmistajat enää tee reikiä uusimpien moottorien kylkeen. Niihin hankitaan säteilylämmittimet, kertoo asiakasryhmäpäällikkö Seppo Pyrrö Motivasta.

Lisäksi on olemassa johdottomia polttoainelämmittimiä, jotka ovat kuitenkin huomattavasti tolppamalleja kalliimpia.

Uusia lämmitettävä pidempään

Perinteinen lohkolämmitin sijaitsee moottorin kyljessä pakkaspropussa, jonka vastus on koko ajan yhteydessä jäähdytysnesteen kanssa. Lohkolämmittimen vastuksen teho on 500 wattia.

Säteilylämmitin kiinnitetään puolestaan silikonilla sopivan tasaiseen paikkaan lohkon pintaan tai öljypohjaan. Lämmitin toimii silitysraudan tapaan: sähköä johtava liimaeriste lämmittää moottorin kylkeä, joka taas lämmittää lohkossa olevaa nestettä.

Koska säteilylämmitin on moottorin ulkopuolinen laite, sen maksimiteho on sähköturvallisuuden vuoksi korkeintaan 400 wattia. Tämän vuoksi uusia autoja tulisi lämmittää vanhoja pidempään.

Motivan mukaan alle 10 asteen pakkasella lohkolämmittimen suositeltava käyttöaika on noin tunti ja säteilylämmittimen kaksi tuntia. Kun pakkanen kiristyy yli 10 asteen, suositusajat ovat kaksi tuntia lohkolla ja kolme säteilylämmittimellä.

– Toki parinkin tunnin lämmitys on jo hyväksi, koska se vähentää jonkin verran energiankulutusta, Pyrrö toteaa.

Polttoainelämmitin toimii ilman tolppaa

Markkinoilla on myös niin sanottuja polttoainelämmittimiä, jotka lämmittävät samanaikaisesti sekä moottoria että auton sisätilaa. Ilman auton ulkopuolista voimanlähdettä toimivaa lämmitintä voi käyttää myös ajon aikana.

Johdottomien laitteiden yleistymistä haittaa kuitenkin niiden korkea hinta.

– Polttoainelämmitin maksaa 1000-1500 euroa. Lisäksi se kuluttaa polttoainetta 3-5 desilitraa tunnissa. Kahdessa tunnissa se tekee noin 80 senttiä, Pyrrö laskee.

Polttoainelämmittimessä maksaa sen ajastamiseen ja sähkönkulkuun liittyvä tekniikka.

– Itse laitteen lisäksi autoon täytyy vetää erikseen sähkölaitteisto ja polttoaineputket, koska polttoaine tulee samasta säiliöstä kuin muukin bensa tai diesel.

Pyrrön mukaan kyseessä ei ole mikään jokamiehen ja -naisen laite.

– Kalliimman luokan autoissa niitä yleensä näkee. Lisäksi niitä käytetään erittäin paljon raskaissa ajoneuvoissa kuten linja- ja kuorma-autoissa.

Päivän lehti

21.10.2020

Fingerpori

comic