Uutiset

Uudet ideat vähissä

Joululaulujen lisäksi radiossa soitetaan näinä viikkoina kokoelmapoppia. Vielä enemmän kokoelmamusiikki jyllää kotien levysoittimissa. Ainakin artistien parhaita kipaleita sisältäviä levyjä ilmestyy jo tuskallisen tiheään. Tahti kiihtyy joulun aikaan.

Viime vuoden kymmenestä myydyimmästä kotimaisesta albumista puolet oli kokoelmalevyjä. Ulkomaisten levyjen joukossa kokoelmien osuus oli vieläkin suurempi.

Kokoelmalevyjen perimmäinen luonne on muuttunut radikaalisti. Alun perin kokoelmalevyjä julkaisivat joulun aikaan artistit, jotka olivat pyöräyttäneet jo usean albumin verran materiaalia tai olleet vuosia mukana musiikkibisneksessä.

Nyt kaikki hitit sisältävän levyn voi tuupata markkinoille jo muutaman levyllisen jälkeen, ja muulloinkin kuin jouluna. Hyväksyttävää on myös julkaista useita kokoelmalevyjä peräkkäin. Esimerkiksi omaperäisyydestään ylistetty Red Hot Chili Peppers on julkaissut vuoden 1999 jälkeen yhden uuden albumin lisäksi viisi eri kokoelma- tai konserttitaltiointilevyä. Vastaavaan pystyy Suomessa vain Dingo.

Artistit näyttävät pidättävän hengitystään – kukaan ei uskalla julkaista uutta materiaalia juuri nyt. Bändit ehkä odottavat levyjen laittoman kopioinnin kuriin saamista ja pelaavat aikaa rakentelemalla kokoelmalevyjä. Toisena karuna vaihtoehtona on, että ihmiskunnan historian kaikki parhaat kappaleet on jo sävelletty. Rap-musiikista on turha odottaa pelastusta.

Uusien ideoiden puute vaivaa musiikkimaailman lisäksi elokuvateollisuutta. Leffojen ystävät ovat jo tottuneet televisio-, teatteri- ja ohjaajan versioihin samoista elokuvista. Pikkuhiljaa on syytä tottua myös siihen, että ensi-iltaan tuleva elokuva ei ole uusi. Se on vain uudelleen tehty versio jostakin jo aiemmin kuvatusta elokuvasta.

Tilanne on harmillinen ikääntyneille elokuvien ystäville, jotka muistavat yhä elokuvan alkuperäisen version. He voivat syystä valittaa, ettei tarjonnassa ole mitään uutta – oli uusi versio miten hyvä tahansa. Vanhat valittavat kuitenkin turhaan, sillä elokuvat tehdään pääsääntöisesti nuorille katsojille. On silti noloa kuluttajien aliarvioimista, kun elokuvaan liittyvät ainoat uudet ideat ovat sen mainonnassa.

Kekseliäät ja omaperäiset käsikirjoitukset ovat saaneet väistyä, kun ideoita ammennetaan yhä enemmän kirjoista, sarjakuvista ja vanhoista tv-sarjoista. Tuotantokoneistojen mielikuvituksen puute näkyy myös jatko-osien vuolaana virtana. Myyväksi havaitusta konseptista yritetään puristaa kaikki irti, vaikka liian usein se vain tekee hallaa sarjan ensimmäiselle elokuvalle.

Nostalgia näyttää myyvän hyvin toistaiseksi. Toivottavasti elokuvien ja musiikin tekijät käyttävät tämän hengähdysajan hyväkseen. Kun vanhat jutut eivät yleisöä enää kiinnosta, uusia ideoita pitäisi olla varastossa ainakin parin kokoelmalevyn tai jatko-osan verran.

Päivän lehti

25.11.2020

Fingerpori

comic