Uutiset

Uusi dieselauto kulkee virtsalla

 

Dieselautoilijat saavat opetella tankkaamaan uuteen menopeliinsä virtsa-ainetta eli ureaa lähivuosina. Tämä johtuu EU:n tiukentuvista päästörajoista.

Urean syöttö on tekniikka, jolla voidaan vähentää huomattavasti dieselautojen typpipäästöjä. Dieselautot tupruttelevat typen oksideja monta kertaa enemmän kuin bensiiniautot.

Suomessakin on jo myynnissä ensimmäisiä dieselhenkilöautoja, joiden konepellin alta löytyy perinteisen pissapojan lisäksi täytettävä ureasäiliö.

Raskaassa liikenteessä urean syöttö yleistyy vauhdilla, koska siellä päästörajat ovat tiukentuneet henkilöliikennettä nopeammin. Huoltoasemilla saattaakin jo nähdä rekkakuskeja tankkaamassa uusia ajoneuvojaan dieselin lisäksi ureapistoolilla.

Typen oksidit pilaavat hengitysilmaa varsinkin suurkaupungeissa. Eniten haitat kohdistuvat lapsiin ja hengityselinsairauksista kärsiviin. Suurin päästölähde on liikenne.

EU on kiristänyt vuosien varrella päästörajoja tuntuvasti. Vielä vuosituhannen vaihteessa uusi dieselauto sai päästää 500 milligrammaa typen oksideja ajokilometriä kohti. Uusimmassa Euro 6 -päästöluokituksessa raja-arvo on enää 80 milligrammaa.

Autojen todelliset päästöt ovat kuitenkin kaukana päästörajoista. Riippumaton ICCT-järjestö tutki hiljattain kahdentoista uuden dieselauton päästöt. Lopputulos oli lohduton.

Vaikka autot olivat läpäisseet Euro 6 -testit, niiden todelliset typpipäästöt olivat seitsemän kertaa sallittua isommat.

Ilmiö on tuttu automainoksista. Uuden auton papereissa malli vaikuttaa usein polttoainepihiltä, mutta todellinen kulutus voi olla kymmeniä prosentteja luvattua suurempi.

Tämä johtuu siitä, että vaikka laboratoriotestit ovat tarkasti säädeltyjä, ne eivät mittaa todellisen ajon kulutusta ja päästöjä. Oikeassa liikenteessä auton kuormaus, eri nopeudet, kiihdytykset sekä esimerkiksi ulkolämpötila vaikuttavat päästöihin.

EU on saanut kuitenkin typpipäästöistä tarpeekseen. Komissio valmistelee parhaillaan uudistusta, joka määrää uudet automallit testilenkille ulkoilmaan päästömittari autoon kytkettynä. Näin saadaan selville todelliset päästöt.

Johtava asiantuntija Kari Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä uskoo, että uutta testiä pidetään muutama vuosi nykyisten testien rinnalla. Näin saadaan paitsi tietoa päästöistä, myös autonvalmistajille aikaa valmistautua kireämpiin päästörajoihin.

– Lähestymistapa olisi silloin samanlainen kuin autojen melupäästöissä. Siinäkin muutettiin aikanaan mittaustapaa, Saari kertoo.

Saari arvelee, että EU päättää asiasta kesään mennessä. Myös Autotuojat ry:n tekninen asiantuntija Sami Peuranen uskoo asian etenevän pian.

– Pitäisin kyllä ihan varmana, että komission esitys runnotaan läpi. Enää keskustellaan lähinnä aikatauluista.

Kallistuvatko uudet dieselautot, kun urean syöttö yleistyy?

– Muutosta ei varmaan huomaa auton loppuhinnassa, kunhan valmistajat saavat aikaa suunnitella asian rauhassa, Peuranen arvioi.

Jonkin verran kustannuksia tulee silti ajossa kuluvasta urealiuoksesta. Sen litrahinta on samaa luokkaa dieselin kanssa, mutta kulutus vain noin kolme prosenttia dieselinkulutuksesta. (LM–HäSa)

Urean syöttö ei ole ainoa keino vähentää dieselautojen typpipäästöjä.

Joissakin uusissa malleissa on sen sijaan käytössä typen oksideja kerääviä puhdistimia, jotka huuhdellaan parin minuutin välein lisäämällä polttoaineen syöttöä.

– Tämä tekniikka lisää polttoaineen kulutusta. Myös moottorin ohjauksen säätäminen on huomattavasti haasteellisempaa kuin urean syötössä, puntaroi VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

VTT vertaili kahta eri tekniikalla varustettua uutta autoa viime syksynä.

Urean syötöllä varustettu Mercedes Benz päihitti päästömittauksessa puhdistimella varustetun Volvon.

Polttoaineella huuhdeltavat suodattimet saavuttavat Juhani Laurikon mukaan noin 70 prosentin puhdistustehon, kun urean syötöllä päästään 90 prosenttiin.

Tehokasta puhdistustekniikkaa käyttämällä autonvalmistajan ei tarvitse virittää moottorin suorituskykyä alakanttiin päästöjen pienentämiseksi.

Urean syöttö yleistyy todennäköisimmin isoissa autoissa. Ne kuluttavat paljon polttoainetta ja tuottavat paljon päästöjä, joten ne tarvitsevat tehokkainta mahdollista puhdistustekniikkaa saavuttaakseen tiukentuvat päästörajat. (LM-HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

1.4.2020