Uutiset

Uusi Itärata nopeuttaisi matka-aikoja vain vähän – Sata kilometriä uutta rataa maksaisi yli miljardin

Itärata Porvoosta Kouvolaan hyödyntäisi eniten Porvoo-Helsinki -välillä matkustavia. Junamatka Kouvolasta Helsinkiin olisi 13 minuuttia nopeampi.
Kuva: VR
Kuva: VR

Itäradan rakentaminen lyhentäisi matka-aikoja vain hieman radan rakentamiskustannuksiin nähden.

Perjantaina julkistetun selvityksen mukaan itäradan rakentaminen parantaisi itäisen ja eteläisen Suomen sekä Helsinki-Pietari välin yhteyksiä.

Tämä vaatisi sen, että uusi itärata rakennettaisiin Helsinki-Vantaan lentokentältä Porvoon kautta Kouvolaan.

Reilun sadan kilometrin mittaisen ratayhteyden Kouvolan ja Porvoon välille maksaisi alustavan arvion mukaan 1,7 miljardia euroa.

Liikenneministeriön mukaan hanke ei ole kannattava sen kustannuksiin ja matka-aikojen kestoon nähden.

Rahoitus vaatisi hankeyhtiömallia ja alueellista rahaa

Valtion budjettirahoitus ei Itäradan rakentamiseen riitä, mutta hankeyhtiömallia hyödyntämällä yhdessä alueellisten toimijoiden kanssa rahoituspohjan selvittäminen olisi mahdollista.

Liikenneministeriön, Väyläviraston sekä itäisten maakuntaliittojen että Kouvolan ja Porvoon kaupunkien yhteisen selvityksen mukaan matka-aika Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Kouvolan välillä olisi lyhin, jos investoitaisiin sekä Lentorataan että Itärataan ja matkat tehtäisiin suurnopeusjunilla.

Tällöin junamatka Helsingin ja Kouvolan välillä lyhensi 27 kilometriä, jolloin ajallisesti perille pääsisi kolmetoista minuuttia aiemmin matkanopeuden ollessa 220 kilometriä tunnissa.

Helsinki-Pietari-välin matka-aika nopeutuisi yhdeksällä minuutilla.

Jos junan nopeus olisi 300 kilometriä tunnissa, vastaavat matka-aikasäästöt olisivat 19 minuuttia ja 15 minuuttia.

Suurin hyöty Helsingin ja Porvoon välillä

Selvityksessä todetaan, että Itäradan rakentaminen lisäksi matkustajamääriä Helsinki-Kouvola -välillä noin yhdeksän prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Lisäksi matkustajamääriä voisi kasvattaa kysyntä Pietarin suunnalta.

Itärajan merkittävimmät vaikutukset olisivat Helsingin ja Porvoon välillä.

Uuden junaradan myötä matka-aika Porvoosta Helsinkiin lyhenisi noin puoli tuntia, sillä rataa pitkin matka kestäisi 33 minuuttia. Nykyisin bussimatka Porvoon ja Helsingin välillä kestää noin tunnin.

Selvityksessä päädytään toteamaan, että nyt käytettävissä olevan tiedon mukaan hanke ei olisi kokonaistaloudellisesti kannattava.