Uutiset

Uusi Marimekko tähyää Pariisiin

 
Ruotsalainen Anna Teurnell on Marimekon luova johtaja ja uusi keulakuva. Hänen ja Pariisin muotiviikkonäytösten avulla merkki aikoo valloittaa maailman. Onnistuuko se?
 
Kutsuvieraat hörppivät penkeillään suomalaista Napue-giniä, kun lavalle astelee malli oranssikeltaisessa kukkatoppatakissa. Kuosi on Maija Isolan 1970-luvun suunnittelema Pioni. Perässä tulee viininpunaisia paitoja, tikattuja printtivaatteita ja vaaleanpunainen puhvihihamekko.
 
Olo on kuin modernilla 1970-luvulla.
 
Ruotsalainen muotitoimittaja ja trendianalyytikko Cay Bond taputtaa käsiään. Marimekon ensi syksyn ja talven mallisto on ollut hänen mieleensä. Se esiteltiin Pariisin muotiviikolla Palais de Tokyo -nykytaidemuseossa viime sunnuntaina.
 
– Vaatteet olivat ymmärrettäviä, käyttökelpoisia ja helposti lähestyttäviä toisin kuin vaikka ruotsalaisen muodin lippulaivan Acnen uusi mallisto, joka yritti liikaa oudoilla materiaaleillaan ja vaikeilla leikkauksillaan, Bond sanoo.
 
Marimekko esiintyi Pariisin muotiviikolla toista kertaa. Syy on uusi strategia ja uusi luova johtaja, H&M-ryhmään kuuluvan & Other Stories -brändin entinen luova pomo Anna Teurnell, jonka johdolla Marimekko pyrkii kansainvälisille markkinoille. Yksittäisiä suunnittelijoita ei nosteta enää omina niminä esiin, vaan he toimivat Teurnellin tiimissä.
 
– Halusimme Marimekolle voimakkaan kristallisoidun kärjen. Brändinrakennuksen kannalta on tärkeää olla esillä isoissa muotikaupungeissa kuten Pariisissa, toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoi näytöksen jälkeen.
 
Viime syksynä Marimekko esitteli Pariisin muotiviikolla mallistonsa värikkäiden tyynykasojen keskellä sympaattisessa lounge-tunnelmassa. Tällä kertaa valaistus oli hämärämpi, tila isompi ja catwalk pidempi. Designista oli jäljellä enää penkeille ripotellut maanläheisensävyiset kuosityynyt. Fokus oli nyt vaatteissa.
 
Ensi syksyn ja talven malliston helmat ovat pitkiä, lahkeet leveitä ja tolppakorkokengät epäsymmetrisiä. Marimekolle tyypillistä väri- ja printtikirjoa on tasapainotettu mustilla puseroilla, harmailla villapaidoilla ja mustavalkoisilla kokonaisuuksilla.
 
On armeijanvihreä takki ja mustia villahuppuja. Trendikkään lyhyet hopeiset pallokorut kietoutuvat kaulaan poolokauluksen päälle tai pitkään ketjuun. Mallistossa on huomioitu myös eri muotimarkkinoiden kulttuurit ja vuodenajat: on eripaksuisia takkeja ja erimittaisia hameenhelmoja.
 
– Tikattu vihreä paita ja mekko olivat suosikkini, sanoi Italian l’Officiel-muotilehden Tanya Jones, joka kehui myös moderneja kaftaaneja ja 1970-luvun fiilistä.
 
Ranskalaisen Mixt(e)-muotilehden päätoimittaja Nathalie Fraser kiinnostui tikkauksista, jotka antoivat housuille, mekoille ja takeille modernin muodon.
 
Viestintäalan yrittäjä Kirsi Piha oli tullut Pariisiin varta vasten Marimekon näytökseen. Uuden malliston vaatteet tuntuivat hänestä istuvan nyt aiempaa paremmin.
 
– Telttamallien sijaan mukana oli enemmän vartalonmyötäisiä muotoja, joista syntyi kansainvälinen mutta kotoisa fiilis. Vähän harmitti, ettei mukana ollut erikokoisia ja -ikäisiä malleja, Piha sanoi.
 
Uusi mallisto on saanut inspiraationsa surrealismista ja dadaismista, ja mukana on vinoja nappirivejä ja epäsymmetrisiä helmoja. Mikään mallistossa ei silti ole kauhean yllättävää tai räväkkää. Se taitaa olla tarkoituskin. Tyylisuunta on sama kuin ensimmäisessä Teurnellin luotsaamassa, arkistoista inspiroituneessa kevään ja kesän mallistossa. Sen luova johtaja myöntää itsekin.
 
– Kädellä piirretyt printit ja värit ovat tärkeitä, mutta niitä säädetään nyt pienemmälle. Suunnittelen käytännöllisiä vaatteita, joihin kuka tahansa nainen haluaa investoida, Teurnell sanoi Pariisissa.
 
Nyt niitä saa myös Pariisin kuuluisimmasta ja fiineimmästä tavaratalosta, Le Bon Marchésta.
 
Pihla Hintikka

Päivän lehti

28.10.2020

Fingerpori

comic