Julkaistu: 12.10.2017 07:06

Lidl rakentaa jättimyymälöitä kasvukeskuksiin

  • 
                
                  Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen esittelee Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäelle Helsingin Granittitaloon lauantaina avattavaa Suomen suurinta Lidlin myymälää. Kauppa avataan vanhaan Anttilan liiketilaan.
                
               Kuva: Joel Maisalmi
    Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen esittelee Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäelle Helsingin Granittitaloon lauantaina avattavaa Suomen suurinta Lidlin myymälää. Kauppa avataan vanhaan Anttilan liiketilaan. Kuva: Joel Maisalmi

Helsingin Graniittitaloon avataan lauantaina 14.10. Suomen suurin Lidl, joka on kooltaan lähes 2 000 neliötä.

Vielä tällä hetkellä kauppaketju tunnetaan Suomessa laatikkomallisista myymälöistä, jotka ovat samanlaisia Hangosta Sodankylään. Lidl on kuitenkin muuttamassa myymälöidensä konseptia monimuotoisemmaksi.

Suomen Lidlin toimitusjohtajan Lauri Sipposen mukaan kauppaketjun on mukauduttava asumisen ja kulutustottumusten muutokseen.

– Ihmiset pakkautuvat kaupunkeihin, ja alueet ovat tiheämmin rakennettuna. Myös Lidlin konsepti joutuu joustamaan. Meillä on esimerkiksi Tampereella myymälä Finlaysonin vanhalla tehdasalueella suojellussa kohteessa.

Sipposen mukaan Helsingin Graniittitalon kaltaisia jättimyymälöitä on tulossa myös maakuntiin. Joensuussa, Kuopiossa ja Turun Länsikeskuksessa on jo 1700 neliön kokoiset myymälät.

– Tarpeen mukaan teemme lisää jättimyymälöitä. Lidlin painopisteet ovat ehdottomasti kaupungeissa ja ruuhka-alueilla. Voidaan puhua myös Turku-Tampere-Helsinki-kolmiosta. Toki katsomme, onko esimerkiksi Oulussa tarvetta tiivistää myymäläverkostoa.

Sipposen mukaan Lidl oli aikaisemmin lähiöiden kauppa, mutta nyt painopisteessä ovat keskustat. Väestö muuttaa kaikissa isoissa kaupungeissa keskustoihin, ja samalla maaseutu tyhjenee. Toimitusjohtaja painottaa, että kaupan on seurattava kehitystä investoinneissaan.

Lidlin pienimmät myymälät ovat noin 600 neliön kokoisia. Sipposen mukaan myös pienikokoisia myymälöitä voidaan avata lisää, jos sopivia kohteita löytyy. Koko tulee jossain vaiheessa vastaan, koska Lidlin konsepti ei mahdu pieniin tiloihin.

Lidlin osuus Suomen päivittäistavarakaupan markkinasta on 9,3 prosenttia. S-ryhmä ja K-ryhmä ovat selvästi edellä Lidliä, jonka kasvuvauhti on hidastunut. Millä keinoilla Lidl saa aikaan seuraavan kasvuhyppäyksen?

– Lidlillä ei ole ollut koskaan markkinaosuustavoitetta. Uskomme, että pystymme avaamaan edelleen kymmenen uutta myymälää vuosittain. Vuonna 2020 olemme noin 200 myymälässä ja markkinaosuus on varmasti yli 10 prosenttia.

Sipposen mukaan Lidlin tuleva kasvu tulee uusien myymälöiden lisäksi valikoimaan ja kampanjointiin satsaamisesta.

– Kaupassa mennään entistä enemmän kohti tuoretuotteita ja mukaan otettavia tuotteita. Arjessa painottuu nopeus ja viikonloppuna ostetaan enemmän raaka-aineita kokkaamista varten.

Lidl on lisännyt selvästi suomalaisten tuotteiden määrää myymälöissä. Sipposen mukaan Lidl on nykyään sen verran iso toimija, että kauppaketju pystyy ostamaan kilpailukykyiseen hintaan tuotteita kotimaasta.

Kun Lidl tuli Suomeen, sen maine työnantajana oli huono. Sipposen mielestä valtaosa jutuista oli urbaaneja legendoja.

– Meillä ei ole koskaan ollut Suomessa ongelmaa henkilöstön tai ammattiliittojen kanssa. Heikko maine johtui huonosta viestinnästä ja sulkeutuneisuudesta.

Lidl täyttää 15 vuotta Suomessa

Ensimmäinen Lidl avattiin Saksassa Ludwigshafen-Mundenheimissa vuonna 1973.

Suomen ensimmäiset 10 Lidl -myymälää avattiin vuonna 2012.

Lauantaina 14.10. Helsingin Graniittitalossa avattava Lidl on Suomen 168. myymälä.

Marraskuussa avataan myymälä Oulun Karjasillalle ja loppuvuodesta myymälä Tampereen Rautatienkadulle.

Suunnitteilla on hankkeita myös Kouvolassa, Helsingissä, Espoossa, Turussa, Kotkassa ja Seinäjoella.

Lidl on Suomen kolmanneksi suurin päivittäistavarakauppa S- ja K-ryhmien jälkeen. Lidlin markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta on 9,3 prosenttia. S-ryhmän markkinaosuus on 47,2 prosenttia ja K-ryhmän 36,2 prosenttia.

Lidl ja Päivittäistavarakauppa ry:n tilasto 2016.

Pitkin päivää jatkuneen lumimyräkän jäljiltä yli 40 000 asiakasta oli ilman sähköjä kello 19:n aikaan illalla. Sähköttömät taloudet ovat pääasiassa Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa. Myös Itä-Suomessa on paikoin sähkökatkoksia.

                                  Kansanedustaja Tuula Haatainen avasi eduskunnan ajankohtaiskeskustelun seksuaalisestä häirinnästä ja ahdistelusta. Kyse on oikeasta väärästä, Haatainen puhui.                               Kuva: Ossi Rajala

Nollatoleranssi, toisten kunnioitus, käytöstavat ja tasa-arvotyö nousivat pääosaan, kun eduskunta keskusteli seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun kitkemisestä tiistaina.Pontimena ajankohtaiskeskusteluun oli viime kuukausina niin Suomessa kuin maailmalla käynnissä ollut Metoo-kampanja.