Kolumnit Uutiset

Vaalikrääsä myy, mutta ei ennusta voittajaa

Presidentinvaalit näkyvät Yhdysvaltojen katukuvassa takinkaulusten kannatuspinssien lisäksi näyteikkunoissa.

Palasin juuri New Yorkista, jossa lähestyviltä vaaleilta ei voinut välttyä. Kulutuksen pääkaupungissa tunteita kuohuttavat ehdokkaat on tuotteistettu huippuunsa. Hillary Clintonin ja Donald Trumpin kasvot hyppäävät silmille kirjakaupoissa paperinukkeina ja ruokakaupoissa pastillirasioiden kansissa.

Yhdysvallat on vaalien alla jakautuneempi kuin koskaan, mutta kulutusjuhla ylittää puoluerajat. Marraskuiseen vaalipäivään on enää kolme viikkoa, joten rahaa palaa vauhdilla.

Vaalien tuotteistaminen huipentuu halloweenissa, jota juhlitaan perinteisesti reilu viikkoa ennen vaaleja. Naamiaiskauppojen näyteikkunoissa ehdokkaat poseeraavat noitien ja pirujen vartaloissa.

Presidentinvaalit näkyvät aina piikkinä halloweeniin käytetyn rahan määrässä. Talouslehti Forbesin mukaan tänä vuonna yhdysvaltalaiset suunnittelevat kuluttavansa juhlaan huimat 8,4 miljardia dollaria, mikä on kaikkien aikojen ennätys.

Forbes esittää yhdeksi syyksi vaalivuosien halloweenien kulutuspiikkeihin sitä, että usein taloudellinen tilanne on ollut samaan aikaan huono. Pukeutumalla naamiaisasuihin yhdysvaltalaiset pääsevät pakenemaan todellisuutta. Tänä vuonna vaalien likaisuus ja etenkin oranssihipiäisen ehdokkaan järjettömyys aiheuttaa myös eurooppalaisessa halun paeta.

Ehdokkaiden ympärillä pyörivä mediasirkus tarkoittaa julkisuutta, josta haluavat osallisiksi erilaisten tuotteiden valmistajien lisäksi mainostajat aina oluesta tacoihin. Trump herättää enemmän tunteita, joten häntä käytetään enemmän markkinoinnissa sekä hyvässä että etenkin huonossa valossa. Krääsän määrässä Trump voittaa jopa New Yorkissa, jossa suurin osa kannattaa osavaltion senaattoria Clintonia.

Jo vuosikymmenten ajan newyorkilainen Rubie’s-naamiaisasuliike on ennustanut presidenttikilvan voittajan siitä, kumman ehdokkaan lateksinaamareita menee enemmän kaupaksi halloweenina. Naamiaiskauppiaat eivät kuitenkaan usko, että tulosta voisi ennakoida tällä kertaa samalla tavalla.

Trump on värikäs ja kiistelty persoona, jonka naamari saatetaan ostaa pilailumielessä. Trump-tuotteet ennemmin huvittavat kuin herättävät mielikuvan vakavasti otettavasta kannatuksesta. Kauppojen hyllyt saattavat olla täynnä hassun sedän naamoja, mutta vaalikamppailu käydään muualla kuin kassajonoissa.