Uutiset

Vaalimaan raja-aseman tuntumaan avataan pian outlet-kylä tsaarin jalanjäljissä – toiveissa laaja asiakaskunta

Suomen ensimmäinen outlet-kylä aukeaa ensi viikolla Virolahden Vaalimaalla.
Aivan Vaalimaan raja-aseman läheisyydessä oli ennen yksi kauppa ja bensa-asema. Nyt siellä on mittava outlet-kylä.

Kivenheiton päähän Vaalimaan raja-asemalta on noussut Helsingin ja Pietarin rakennuskantaa jäljittelevä outlet-kylä. Kujien varrella on merkkiliike merkkiliikkeen perään.

Zsar-kyläidean isä ja kehitysyhtiö Zsar oy:n toimitusjohtaja Sami Vainiomäki uskoo, että outlet-kylä houkuttelee turistien lisäksi suomalaisia.

– Tällaista ei Suomessa vielä ole.

Vantaalle ollaan parhaillaan rakentamassa norjalaisomisteista outlet-kylää, mutta Vainiomäki ei koe, että se olisi Zsarille uhka, koska kylien konsepti ja koko on erilainen.

Vainiomäki ei myöskään ole huolissaan siitä, että pääkaupunkiseudun uudet ostoskeskukset eivät oikein vedä väkeä.

– Tämä ei ole kauppakeskus. Jokaisessa suomalaisissa kauppakeskuksessa on samat liikkeet kuin muuallakin. Täällä on liikkeitä, joita ei muualla ole.

Zsar-nimi juontaa juurensa Venäjän tsaareihin. Itse asiassa Nikolai II:een. Vainiomäki kertoo, että Nikolai II vietti 1900-luvun alkupuolella paljon aikaa Virolahdella.

– Hänellä oli kesäpaikka täällä ja hän hallitsi kesäisin Venäjän imperiumia aivan näiltä seuduilta.

Vilkas rajanylityspaikka

Vainiomäki uskoo myös turistien ostovoimaan.

– Viime vuonna Kaakkois-Suomessa tehtiin 7,2 miljoonaa rajanylitystä ja Vaalimalla 2,5 miljoonaa. Suurin osa oli venäläisiä ja 76–78 prosentilla pääsyy tulla Suomeen oli shoppailu.

Hän lisää, että venäläiset ovat merkkitietoisia ostajia. Outlet-kylässä merkkituotteet ovat halvempia kuin normaaleissa myymälöissä, joten Zsar voi houkutella hintatietoisiakin asiakkaita. Turistit saavat lisäksi taxfree-alennuksen.

– Pietarissa on rahaa ja shoppailijoita. Kun moottoritie Pietarista Vaalimaalle valmistuu, niin Zsariin ajaa sieltä parissa tunnissa.

Venäläisten lisäksi Zsar pyrkii houkuttelemaan aasialaisia kävijöitä.

– Viime vuonna Suomeen tuli Pietarista noin 70 000 aasialaista bussilla. Kaksi kolmannesta oli kiinalaisia ja yksi kolmannes eteläkorealaisia. He käyttävät ostoksiin noin tuhat euroa.

Harvemmin, mutta enemmän

Vainiomäen mukaan eurooppalaisissa outlet-kylissä käytetään huomattavasti paljon enemmän rahaa kuin tavallisessa ostoskeskuksessa.

Hänen mukaansa 95 prosenttia kävijöistä myös ostaa jotain outletistä. Keskimäärin ostaja käyttää käynnin aikana 276 euroa.

– Suomalaisessa kauppakeskuksessa kävijä kuluttaa keskimäärin 25 euroa.

Outletiin mennään hänen mukaansa nimenomaan ostamaan jotain hieman kalliimpaa; sieltä etsitään löytöjä. Tarkoituksena ei Vainiomäen mukaan ole, että asiakkaat kävisivät outlet-kylässä joka viikko tai edes kerran kuussa.

– Täällä tehdään löytöjä, joita ei muualta saa.

Zsarin palveluksessa on 15 henkilöä. Vainiomäki kehaisee, että harvalla kauppakeskuksella on niin iso tiimi sparraamassa vuokralaisia.

Suuri osa päivämatkailijoita

Suomalais-venäläisen kauppakamarin toimitusjohtajan Jaana Rekolaisen mukaan venäläisten matkailijoiden määrä kasvoi viime vuonna 17 prosenttia.

– Tämän vuoden alkupuolella venäläisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät 25 prosenttia. Tosin venäläisistä matkailijoista yli 70 prosenttia käy päivämatkalla eivätkä he näy yöpymistilastoissa.

Hän lisää, että ostosmatkailua on ehkä hillinnyt ruplan kurssin lasku.

– Vuoden alusta laskua on jo tullut lähes 20 prosenttia.

Rekolaisen mukaan venäläiset ostosmatkailijat ostavat nykyisin enemmän elintarvikkeita ja edullisia tarve-esineitä ja vaatteita. Hän uskoo, että outlet-kylä herättää oikein markkinoituna kiinnostusta.

– Outlet-kylät ovat Euroopassa suosittuja. Nyt avattavan ensimmäisen vaiheen jälkeen suunnitelmissa on vielä toinen samansuuruinen vaihe, joten kunnianhimoisilla suunnitelmilla Zsar lähtee liikkeelle.

Pöhinää väestötappiokuntaan

Virolahden kunnanjohtaja Osmo Havuaho näkee Zsarin tulon kuntaan pelkästään positiivisena asiana.

– Outlet-kylä tuo kuntaan pöhinää, työpaikkoja ja uusia asukkaita. Virolahti on ollut pitkään väestötappiokunta.

Suomen kaakkoisimmassa kunnassa asuu 3200 asukasta. Havuaho kertoo, että venäjän kielen opiskelu aloitetaan kunnan kouluissa jo ala-asteella. Hän tosin lisää, että into kielen opiskeluun hieman laantuu yläkoulun puolella.

– Prosentteina venäjänkielisten osuus on suurin Suomen kunnista.

Kunta on yksi suurimmista työnantajista, mutta työtä tarjoavat myös palvelualan yritykset, tulli, rajavartiolaitos ja Harjun oppimiskeskus.

– Outlet-kylä tarkoittaa lisää verotuloja. Kylällä on äärettömän suuri vaikutus Virolahdelle. LM-HäSa

Merkkituotteita halvemmalla

Euroopassa on 220 outlet-keskusta, niiden yhteenlaskettu kokonaismyynti oli viime vuonna noin 17 miljardia euroa.

Outlet-keskuksissa merkkituotteet myydään 30–70 prosenttia normaalihintoja edullisemmin.

Zsar on Suomen ensimmäinen outlet-kylä.

Zsarin ensimmäisessä rakennusvaiheessa valmistuu tilat 65 merkkiliikkeelle. Ykkösvaiheen investoinnin arvo on noin 40 miljoonaa euroa.

Päärahoittajina suomalaisia yksityishenkilöitä, pääomasijoittajia, Suomen Teollisuussijoitus ja OmaSp-pankki.

Vuokralaisina kansainvälisiä merkkiliikkeitä.

Zsarin liikkeet ja ravintolat työllistävät ensimmäisessä vaiheessa noin 400 henkilöä.

Zsar avataan 29. marraskuuta.