Uutiset

Vaatetehtaalla eletään jo ensi kevättä

Ompelupöydällä on valkoisia kankaankappaleita. Niistä syntyy naisten kauluspaita ensi kevään mallistoon.

Rockseri Oy:n malliompelija Tuula Klemetti toteuttaa pääsuunnittelija Lilli Norion suunnitelmat niin tarkasti kuin mahdollista. Hän valmistaa aina kolme koekappaletta, ennen kuin mallia voidaan harkita sarjatuotantoon.

– Mallia hiotaan, jotta se on tuotannollisesti järkevä toteuttaa. Myös materiaalin pitää olla oikea, Norio kertoo.

Rockserin Kajaanin-tehtaalla eletään jo ensi kevättä. Malliston värimaailmaan Norio on hakenut viime talvena virikkeitä Pariisin kangasmessuilta.

Värikkyys on yksi R-Collectionin malliston tunnusmerkkejä, sen klassikkotuotteista eli anorakeista alkaen. Värit saavat vastakaikua myös ulkomailta. Hillitympään valikoimaan tottuneet japanilaiset kuvasivat malliston värejä eksoottisiksi, kun Norio oli Tokiossa tutkimassa markkinoita.

Perheyritys sai uutta nuorta voimaa, kun Norio tuli mukaan neljä vuotta sitten yritykseen puolisonsa Olli Saastamoisen työpariksi.

– Pikkuhiljaa olemme saaneet lisää vastuuta yrityksessä ja olemme alkaneet kehittää yrityksen suuntaa kansainvälisemmäksi, Norio kertoo.

Suunnittelun lisäksi hän vastaa kansainvälisistä asioista. Saastamoisen alaa on markkinointi, jossa sosiaalisella medialla on iso sija. Hän myös osallistuu miesten vaatteiden suunnitteluun. Ystäväpiiriin kuuluvien skeittauksen ja lumilautailun ammattilaisten kautta hän tuntee nuorten miesten maun siltäkin osin.

Viime syksynä vaatesuunnittelija Tiia Vanhatapio nimitettiin taiteelliseksi johtajaksi, mutta pesti jäi lyhyeksi. Tukholmassa asuva Vanhatapio toimii nyt konsulttina Rockserin kansainvälistymiseen liittyen.

Rockserin tulevaisuudensuunnitelmat liittyvät vientiin ja brändin sisällön laajentamiseen. Oman myymäläverkostonsa täydennykseksi se etsii jälleenmyyjiä.

Brändiä Norio ja Saastamoinen haluavat viedä koko elämäntapaan liittyvään suuntaan, mikä saa näkyä myös myymälöissä. Paljon matkustelevalle pariskunnalle konseptikaupat ovat tuttuja Amsterdamista ja Berliinistä. Sellainen tulee myös Kajaanin keskustaan kunnostettavaan vanhaan puutaloon ensi keväänä.

Kohderyhmäkseen he ovat määritelleet urbaanit luontoihmiset. Laadun, käytännöllisyyden ja ajattomuuden lisäksi vaatteiden kestävyys on heille tärkeää. Ei ole harvinaista, että asiakas ihastelee anorakin värejä mutta kertoo vuosia vanhan olevan vielä käytössä.

– Pienetkin asiat ja viimeistellyt yksityiskohdat ovat merkittäviä, Saastamoinen sanoo. Siksi pieni yritys haluaa koota ympärilleen eri alojen ammattilaisia.

Olli Saastamoisen vanhempien Marjo ja Pekka Saastamoisen perustaman yrityksen linjaa ja historiaa he eivät uutta suunnitellessaan aio hylätä.

– Toki seuraamme trendejä, Norio tarkentaa.

Enää vaatteita ei ommella Suomessa, vaan yritys siirsi 2000-luvun lopulla monen muun tekstiilialan yrityksen tapaan ompelun Viroon. Neuleet tehdään Kiinassa ja silkkivaatteet Turkissa.

Tuotteet suunnitellaan ja leikataan Kajaanissa. Osa trikoista kudotaan ja värjätään muualla Suomessa. Norio pohtii, että tehdas voisi toimia läpi vuorokauden, jos se alkaisi tehdä alihankintoja muillekin brändeille.