Uutiset

Vaateteollisuus nousuun erikoistumalla, teknologialla ja räätälöinnillä

Kotimainen vaatteidenvalmistus on saanut piristysruiskeen uudesta mittatilausfarkkuja valmistavasta helsinkiläisyrityksestä Nomo Jeansista.

Kyse on maailmanlaajuisesti ainutlaatuisesta konseptista, jossa yritys hyödyntää uusinta 3D-skannaustekniikkaa asiakkaan vartalon tarkkojen mittojen ottamisessa.

Toimitusjohtaja, DI, KTM Mari Silvennoinen kertoo, että tekniikka olisi laajennettavissa muidenkin mittatilausvaatteiden kuin farkkujen valmistukseen.

-Isojakin mahdollisuuksia on. Kaavojen luonti skannauksella kiinnostaa. Koska kyseessä on kokovartaloskanneri, sillä voisi tehdä kaavoja esimerkiksi paitoja ja suoria housuja varten. Farkut ovat meidän valintamme, ja niissä riittää puhdetta 13-henkiselle Suomen-organisaatiollemme.

-Suomessa on pitkään peräänkuulutettu massakustomoitua tuotantoa. Tutkimukset tukevat sitä, että massaräätälöinnissä lähialuetuotanto on yleensä nopein ja asiakkaan näkökulmasta äärimmäisen hyvä tuotantotapa. Yhdistämällä tehokkaasti uutta teknologiaa ja vanhaa räätäliperinnettä uskoisin, että Suomessakin tällaiseen olisi mahdollisuutta, Silvennoinen näkee.


Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää

Tekstiili- ja vaateteollisuus Finatex ry:n toimitusjohtajan Satu Mehtälän mukaan ala saadaan nousuun nimenomaan erikoistumalla. Yhtenä vahvuutena hän näkee juuri mittatilaustuotteet ja massaräätälöinnin.

-Meidän pitää osata yhdistää vahva luova osaaminen, kaupallinen ajattelu ja uudet teknologiat. Tuote voi olla kapea, mutta nykyteknologiaa ja sosiaalisia medioita hyödyntämällä fiksu yritys voi saada maailmalta isonkin asiakaskunnan aika edullisin kustannuksin.

Esimerkiksi Nomo Jeans käyttää markkinoinnissaan tehokkaasti nuorten ja nuorten aikuisten suosimaa Facebookia.

-Mahdollisuuksia ja alan työpaikkoja löytyy tulevaisuudessa. Ne eivät vain ole samannäköisiä kuin tänä päivänä – eikä tarvitsekaan olla, Mehtälä lisää.


Alan koulutuksen suunta puntarissa

Vaikka alan teollisuutta on ajettu Suomessa vuosikaudet alas, Mehtälän mukaan osaamista ja kasvupotentiaalia löytyy yhä.

Suomessa toimii lähes 2 000 tekstiili- ja vaatetusteollisuusalan yritystä. Tietyt koulutetut ammattilaiset, kuten mallimestarit ja ompelijat, alkavat silti käydä vähiin. Nomo Jeanskin löysi pitkän etsimisen jälkeen mallimestarinsa ulkomailta.

-Olen surullisena seurannut työssäni 1990-luvun puolivälistä, miten vaatetusala on kaventunut ja kaventunut. Toivoisin, että alalla olisi tekijöitä ja osaamista, toteaa Nomo Jeansin toimitusjohtaja Mari Silvennoinen.

Alan edunvalvojana Finatex onkin tarttunut haasteeseen. Käynnissä on ennakointikartoitus, jossa käydään läpi kaikki alaa liippaava koulutus: niin tekninen, kaupallinen kuin luovakin koulutus kaikilta eri koulutusasteilta.

-Ristiintaulukoimme koulutuksen ja käymme keskustelua yritysten ja eri toimijoiden kanssa siitä, mitkä ovat tulevaisuuden koulutustarpeet ja pyrimme kehittämään koulutusta siihen suuntaan, Satu Mehtälä kertoo.

Hän vaatii suomalaispäättäjiltä samanlaista draivia kuin Ruotsissa, jossa ulkomaankauppaministeri on luvannut kaksinkertaistaa maan muotiteollisuuden viennin 1,5 miljardista kruunusta vuoteen 2015 mennessä.

-Tarvitsemme samanlaista asennetta, mutta meidän pitää tehdä se omalla tavallamme omia vahvuuksiamme hyödyntäen, eikä Ruotsista kopioiden. Tässä tullaan juuri koulutukseen ja rahoitukseen, jotta alalta löytyy työpaikkoja myös tulevaisuudessa, Mehtälä korostaa. (HäSa)

SUOMEKSI: Massakustomointi, massaräätälöinti = Tuotteita tai palveluita räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan kohtuuhintaan ja nopealla toimituksella. Haluamansa ominaisuudet voi itse valita.