Uutiset

Vähiin käy ennen kuin loppuu

Ainakin kolme kauppa-autoa jää vielä liikennöimään Kanta-Hämeen kylillä, vaikka yksi lopettaa toimintansa elokuun päätyttyä.

Hausjärven Hikiältä liikennöinyt Kuittisen kauppa-auto ei enää syyskuussa aja tutuilla reiteillään.

-Päätös on helpotus, sillä kalusto on jo niin huonossa kunnossa, ettei sitä enää kannata korjata, kauppa-auton ratin takana yli 20 vuotta istunut Pasi Kuittinen kertoo.

-Onhan se tietysti samalla sääli lopettaa, hän jatkaa.

Pitkän uran jälkeen kauppa-autosta on haikeaa luopua, vaikka työ on välillä ollut raskasta.

-Kaipaamaan en jää pitkiä päiviä, mutta ihmisiä kyllä. Maaseudulla on niin mukavia ihmisiä, Kuittinen sanoo.


Kun kulkupeli leviää, kauppa lopettaa

Kaluston mukaan ja päivä kerrallaan eletään urjalalaisessa Syrjälän kauppa-autossa, joka kiertää maakunnassa entisen Kalvolan alueella.

Kun nykyistä autoa ei enää saada korjatuksi, pannaan kauppa-auton ovet pysyvästi säppiin. Uutta autoa ei nykyisillä koko ajan hiipuvilla asiakasmäärillä kannata hankkia.

-Kyllä minä tästä työstä pidän, mutta kyllä se on niin, että korjauskulut vievät toiminnan helposti tappiolle, kauppias Julia Alhainen sanoo.

-Monella pysäkillä on jo aika totista. Etenkin kyläkeskuksista huomaa, että asiakasmäärät ovat viime vuosina todella paljon vähentyneet.


Kaksi autoa vielä hyvässä kunnossa

Sen sijaan kaksi myymäläautoa porskuttavat toistaiseksi reippaalla kaasulla eteenpäin. Lopettaminen ei ole käynyt hausjärveläisen K-kauppiaan Jarmo Saarisen eikä pälkäneläisen kyläkauppiaan Jorma Luoman mielessä.

-Virtaa riittää vielä. Auto on suhteellisen hyvässä kunnossa, kyllä sillä on vielä kilometrejä jäljellä, Saarinen kertoo.

Luomallekaan kalusto ei tuota ongelmia, sillä hänen seitsemän vuotta vanha autonsa on koko Suomen mittakaavassa siitä uudemmasta päästä.

-Ei lopettaminen ole mielessä, kyllä tässä vielä ajetaan, Luoma vahvistaa.

Sekä Saarinen että Luoma kuitenkin tiedostavat, että kauppa-auton pitäminen käy koko ajan haasteellisemmaksi juuri vähenevien asiakasmäärien vuoksi.

Monille vanhemmille ihmisille kotinurkalle pysähtyvä kauppa-auto on kuitenkin iso helpotus arkeen. Äitiään Hilkka Markusta ostosten kanssa auttamaan lähtenyt Eero Markus pitää kauppa-autoa erittäin tärkeänä vieraana syrjäkylillä.

-Eivät mummot ja vaarit noin vain pääse kaupunkiin. Sitä paitsi isoissa marketeissa joutuu sisälläkin kävelemään kilometritolkulla. Kyllä se olisi huono homma, jos kaikki kauppa-autot katoaisivat, Eero Markus sanoo.


Taksiajelu kauhaisee kauppa-autojen laarista

Kauppa-autot ovat kuitenkin kovaa vauhtia häviämässä Suomen pikkuteiltä. Toiminnassa on nykyään enää noin 25 autoa, kun parhaimpina vuosina niiden lukumäärä liikkui yli 1 200 autossa.

-Koko ajan tiedostamme, että myymäläautot ovat katoavaa kansanperinnettä. Niiden määrässä on tullut suuri pudotus sitten 1960- ja 1970-lukujen. Haastavaa toiminnassa on suunnitella reitti, jonka varrella on mahdollisimman paljon asiakkaita, Saarinen sanoo.

Kesäisin mökkiseuduilla lisäeuroja kauppa-auton kassaan tuovat vapaa-ajanasukkaat, mutta hyvät kesät eivät välttämättä riitä kompensoimaan rauhallisia talvia.

-Kun yhteiskunta ajaa nykyisin ihmiset kyliltä taksilla heidän tarvitsemiensa muiden palveluiden perässä, niin sekin vielä syö kauppa-autoilta asiakkaita, Luoma sanoo. (HäSa)