Uutiset

Vain muutama valtuutettu vastusti katetunnelin lisärahoitusta

Valtuusto selviytyi moottoritien katetunnelin lisämääräpäätöksestä sujuvasti. Mielipiteitä oli, mutta ei niitä jääty jankuttamaan kuten toisinaan käy.

11 miljoonan euron lisämääräraha myönnettiin. Äänestyksen jälkeen tosin, mutta vastustajia oli vain viisi. 54 valtuutettua oli myöntämisen kannalla.

Vastustajat olisivat halunneet tehdä koko kattamispäätöksen uudestaan eli luopua moottoritien kattamisesta.

Siitä ei kuitenkaan nyt päätetty, vaan lisämäärärahan myöntämisestä tälle vuodelle kaupungin vastuulla olevaan tunneliurakkaan.

Kylli Kylliäinen (kd.) laskeskeli, mitä kaikkea muuta voisi 11 miljoonalla tehdä esimerkiksi nuorten, vanhusten ja työttömien eteen. Hän myös muistutti, että jos lautakunta ylittää budjettinsa, tulee aina tupenrapinat.

-Oikeustajuni estää olla tällaisen päätöksen takana.

Ojansuu vihjasi mainoksista

Ritva Oinonen (vas.) myös pohdiskeli, mitä tuolla rahalla saisi aikaan peruspalveluissa.

-Hankkeen viime aikojen käänteet eivät myöskään ole vakuuttaneet.

Oinonen esitti hankkeen hylkäämistä ja sai kannatusta Kylliäiseltä, mutta myös Kirsi Ojansuulta (vihr.), joka on alusta pitäen ollut moottoritien kattamista vastaan.

Hän viittasi Tuomas Santasalon aikoinaan tekemään kaupallisten vaikutusten arviointiin, jonka mukaan Hämeenlinnan keskustassa tulee katteen myötä ylitarjontaa liiketilasta.

-Parempi olisi laajentaa nykyisen rakenteen sisällä.

Ojansuu myös vihjasi, että rakennusliikkeet mainostavat jossain lehdissä enemmän kuin toisissa.

Tämä sai yhdyskuntalautakunnan puheenjohtajan Timo Saviniemen (kok.) huomauttamaan, ettei ainakaan hänen vaalilehdissään ole yhtään NCC:n tai YIT:n mainosta.

Työtä ja toimeentuloa

Tarja Vikman (sd.) lohdutti kaikkia työttömistä huolissaan olevia, että kate tuo mukanaan runsaasti työpaikkoja.

-Kerrankin hanke, joka tuo työtä ja toimeentuloa.

Kaupunginhallitukseen vaalikauden puolessa välissä noussut Antero Niemelä (ps.) osoitti elävällä esimerkillä, miten vastuun kantaminen vaikuttaa.

-Olen joskus vastustanut moottoritien kattamista, mutta kyllä tämä on hyvä hanke Hämeenlinna ja työllistää varmasti. Se tosin huolestuttaa, millaisiin korvauksiin joudutaan, jos valitus menestyy markkinaoikeudessa.

Äärimmäistä delegointia

Demarien ryhmyriksi joutunut Johannes Koskinen Ilmoitti ryhmänsä olevan hankkeen takana. Hän pohdiskeli silti, ovatko vastuusuhteet ja kustannusjako tunnelihankkeessa oikein.

-Laman aikaan jako oli ehkä perusteltu, mutta nyt maan arvo on taas nousussa.

Koskinen ei myöskään malttanut olla muistuttamatta, että kiinnitti joulukuussa huomiota hallintosääntöön, joka johtaa päätöksenteon äärimmäiseen delegointiin.

-Hankinta-asiassa olisi ollut paikallaan avata päätöksen perustelut. Niin olisi jouduttu tekemään, jos asia olisi käsitelty jossain luottamuselimessä.

Äänestyksessä katetunnelin rahoitus sai taakseen 54 valtuutettua. Sitä vastustivat Kylliäisen, Ojansuun ja Oinosen lisäksi Hannu Kärpänen (kesk.) ja Satu Leppänen (kesk.).

Keskustan ryhmässä tapahtui pienoinen palatsivallankumous. Muutama päivä sitten Kärpänen arvosteli voimakkaasti paikallislehdessä koko katehanketta ja kaikkien tahojen toimintaa siinä.

Nyt omasta ryhmästä kuitenkin kuusi valtuutettua puolsi katetunnelin rahoitusta. (HäSa)