Uutiset

Vain parasta kultaiselle vasikalle

Jatkuva kitinä bensiinin hinnasta tuntuu kummalliselta, kun jopa terminaalivaiheessa oleviin ruosteläjiin tankataan parasta ja kalleinta, 98 -oktaanista bensiiniä. Se maksaa 1,60 euroa litralta eli pian vanhan kympin verran.

Yhä edelleen moni suomalainen palvoo autoaan, pihistää jopa omasta ruuastaan, vaikka käsissä on mitä arkisin kulutushyödyke.

Kun kysymys on pyhän peltilehmän ruokinnasta, kipukynnyksiä ei tunneta, kultainen vasikka saa vain parasta, rahasta viis.

Monet muuten ihan fiksuina pidetyt autoilijat suhtautuvat metsäläisen epäluulolla vuodenvaihteessa mittareille tulleeseen E 10 -laatuun. Sen joukossa on aimo loraus bioetanolia, jonka pitäisi pelastaa maailma.

Baareissa ja työpaikoilla on levinnyt huhu, että biobensa rikkoo auton moottorin ja sen sisältämä pirtu syövyttää letkut ja kaasarin. Epäluuloa ruokkivat saksalaisen BMW:n johtajan tökerö, vaikkakin nopeasti kumottu lausunto ja joidenkin venevalmistajien kehotus olla perämoottoreissa käyttämättä biobensaa.

Ryöstäytynyttä kulovalkeaa on vaikea enää järkipuhein sammuttaa. Näyttää siltä, etteivät öljy-yhtiöt Neste etunenässä olleet lainkaan valmistautuneet tällaisiin vastoinkäymisiin. Faktaa olisi pitänyt olla enemmän alusta alkaen, jotta viherpesu olisi lyönyt läpi.

Tankatessaan 98-oktaanista autoilijat tuskin protestoivat vihertämistä vastaan, vaan huhujen takia ja varmuuden vuoksi pelataan varman päälle.

E 10 -laadun todelliset ympäristövaikutukset ovat nekin niin ja näin, mutta tärkeintä on, että prosessi näyttää vihreältä. Tankkereilla Suomeen tuotava bioetanoli on alkujaan brasilialaista sokeriruokotislettä. Ettei vaan olisi kaadettu sademetsiä ruokoplantaasien tarpeiksi?

Kotimaisuudella ja biobensalla on kovin vähän tekemistä keskenään. Ei kai putkinäköisinkään vaihtoehtohemmo luule, että bioetanoli tehdään kotoisesta luomuohrasta?

Alan miesten mielestä alkoholin käyttö moottoripolttoaineena on suurta syntiä, hyvän viinan väärinkäyttöä. Se tästä enää puuttuu, että janoisimmat yrittäisivät erottaa biobensasta spriin ja käyttää sen oikeaan ja alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Jos kossu ei olisi niin halpaa kuin se on, ahavoituneita ja autottomia rantojen miehiä hiippailisi varmasti bensamittarien vaiheilla. Hätä keksisi keinot vallankin, kun kannustimena olisi halpa ja kova känni.

Karanojan kaatsarilla tislataan jo täyttä häkää kahvinporoista ja perunankuorista bioetanolia.

Kunhan tuotanto vakiintuu, kasvaa ja kehittyy edelleen, näköpiirissä on aika, jolloin kotoinen roskapussi käy maksuksi auton tankkauksesta, ainakin osamaksuksi.

Ei kai bioteollisuus kuvittele saavansa kotimaista raaka-ainetta iankaiken ilmaiseksi? Valistuneet kansalaiset eivät enää pitkään maksa jäteastiansa tyhjennyksestä ja osta samaa tavaraa bioetanoliksi jalostettuna hirmuhintaan takaisin.

Kaikki maksaa, Pohjanmeren brent-laatuinen raakaöljykin noin 120 dollaria barrelilta.

Jukka Viitaniemi