Uutiset

Vain viidennes ajaa neljääkymppiä Erkyläntiellä

Riihimäen kaupunki asensi Erkyläntielle koulun lähelle viime vuonna nopeusnäytön. Autoilijoiden toivottiin keventävän kaasujalkaa, kun näytöltä hehkuva numero kertoo ylinopeudesta.

Näyttö ei kuitenkaan hiljennä autoilijoiden vauhtia. Ylinopeutta ajetaan 40 kilometrin rajoitusalueella keskimäärin neljä kilometriä tunnissa, mutta laite on kirjannut jopa 148 kilometrin tuntivauhdin.

Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat tutkineet nopeusnäytön viime vuoden maalis-heinäkuussa kirjaamia liikennemääriä ja nopeuksia. Harjoitustyö on nyt luovutettu Riihimäen kaupungille.

Joka viides ajaa yli viittäkymppiä

– Yli 50 kilometrin tuntivauhtia ajavien määrä on huolestuttava, mutta lievää ylinopeutta osattiin ennalta odottaa, sanoo liikennesuunnittelija Anna-Maija Jämsen Riihimäen kaupungilta.

Vilkkaasti liikennöidyn Erkylänkadun ylinopeudet ovat huolestuttaneet niin asukkaita kuin kaupungin virkamiehiä. Omakotitaloilla on katuliittymät ja kadulla liikkuu paljon koululaisia.

Koulun kohdalla autoilijat hidastavat vauhtia korotettujen suojateiden vuoksi. Kaupungista Uhkolaan päin kulkevilla onkin keskimäärin kilometrin verran vähemmän vauhtia kuin kaupunkiin päin matkaavilla.

– Kovimmat ylinopeudet on ajettu viikonloppuina aamuyön tunteina, kertoo harjoitustyön vetäjä Timi Veikkolainen.

Lähes joka viides auto ajaa nopeusnäytön ohi suuntaan tai toiseen 50–60 kilometriä tunnissa. Lähes 60 prosentilla vauhtia on 40–50 kilometriä tunnissa. Viidennes autoilijoista ei ylitä sallittua nopeutta.

Liikennemäärät ovat laskussa

– Myönteistä on, että autoilijat näyttävät siirtyneen entistä useammin ajamaan V.I. Oksasenkadun ja Uhkolankadun reittiä. Erkylänkadun liikenne on hiljaisempaa kuin aiemmin, Anna-Maija Jämsen toteaa.

V.I. Oksasenkadulla ja Uhkolankadulla sallitaan 50 kilometrin tuntinopeus. Kummallakaan ei juuri ole pihatieliittymiä toisin kuin Erkylänkadulla.

Riihimäen kaupunki on pyrkinyt ohjaamaan autoilijoita V.I. Oksasenkadulle, joka on yhtä nopea reitti kuin Erkyläntie, mutta turvallisempi.

Hamkin oppilastyö etenee Riihimäen teknisen lautakunnan tarkasteltavaksi. Lautakunta pohtii aikanaan, tarvitaanko kaupungissa muualla nopeusnäyttöjä ja pysyykö Erkyläntien näyttö paikoillaan vai siirretäänkö sitä paikasta toiseen. (HäSa)