Uutiset

Väitöstutkimus: Yritysten Facebookissa jakama informaatio vaikuttaa sijoittajiin

Siikanen havaitsi, että Facebook-sisällöllä on vaikutusta etenkin niihin yksityissijoittajiin, jotka käyvät kauppaa harvakseltaan.
Facebookissa ja yhtiön muissa sosiaalisen median palveluissa on ollut eilisestä alkaen teknisiä ongelmia.
Facebookissa ja yhtiön muissa sosiaalisen median palveluissa on ollut eilisestä alkaen teknisiä ongelmia. Kuva: EPA

Yrityksen Facebookissa julkaisema informaatio vaikuttaa yksityissijoittajien käyttäytymiseen, selviää diplomi-insinööri Milla Siikasen väitöstyöstä.

Siikanen tutki tuotantotalouden väitöskirjassaan finanssimarkkinoita, tarkemmin sijoittajien, informaation ja markkinalikviditeetin välisiä suhteita. Hän havaitsi, että Facebook-sisällöllä on vaikutusta etenkin niihin yksityissijoittajiin, jotka käyvät kauppaa harvakseltaan.

Toisaalta sofistikoituneemmat sijoittajat, kuten finanssi-instituutiot, tekevät tulosten perusteella osto- tai myyntipäätöksensä Facebook-datasta riippumatta.

– Löydös on mielenkiintoinen, sillä aiemman tutkimuksen mukaan yritykset valikoivat strategisesti, mitä informaatiota ne levittävät sosiaalisessa mediassa. Siksi onkin tärkeää, että sijoittajat käyttävät myös muita tietolähteitä sijoituspäätöstensä tukena, jotta he eivät saa yksipuolista kuvaa yrityksen toiminnasta, Siikanen toteaa.

Siikasen tutkimus pureutui myös siihen, miten yritystiedotteiden julkaisu vaikuttaa markkinalikviditeettiin.

– Tulokset osoittavat, että osakkeiden markkinalikviditeetti vaihtelee suuresti tiedotteiden julkaisun yhteydessä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaupankäynnin kustannukset voivat vaihdella huomattavasti ennen ja jälkeen yritystiedotteiden julkaisun, Siikanen kertoo.

Siikasen väitöstilaisuus on Tampereen teknillisessä yliopistossa 19. lokakuuta. HäSa