Uutiset

Vaksit lähtivät terkkarin aulasta

Hämeenlinnalainen Kolarin perhe hämmästyi asioidessaan äskettäin pääterveysasemalla.

Neuvonnassa ei ollut ketään, eivätkä vanhemmat tienneet, missä alle kouluikäisten lasten hampaita hoidetaan.

-Eksyneinä pyörimme ympäri taloa tietämättömänä minne mennä edes apua kysymään. Lopulta pojan hammashoitaja löytyi keskusneuvolan aulasta, jonne hän oli lähtenyt etsimään meitä, kun olimme jo monta minuuttia vastaanottoajasta myöhässä, perheenisä Sami Kolari kertoo.

Hän ihmettelee, kuinka asiakkaat osaavat suunnistaa sokkeloisessa terveyskeskuksessa, kun neuvonnassa ei enää ole vahtimestareita.

-Käytännössä asiakkaan pitää nyt itse tietää, minne siipeen on menossa ja kenen vastaanotolle on tullut ja missä huoneessa tämä terveydenhuollon ammattilainen sattuu tällä hetkellä olemaan, Kolari kyselee.

Kyse on sadasta tuhannesta

Hämeenlinnan terveyspalvelujen liikelaitoksen toimitusjohtaja Risto Mäkinen vahvistaa, että terveyskeskus on luopunut vahtimestaripalvelusta.

Aiemmin aulassa päivysti kolme Tekmen miestä kahdessa vuorossa. Nykyisin lasikoppi on miehitetty lähinnä vain aamupäivisin, jolloin paikalla on laitosapulaisia.

-Tilaaja leikkasi meidän rahoitusta ja meidän piti päättää, pidämmekö me vahtimestarin lasikopissa vai annammeko potilaille hoitoa. Kyllä me ymmärrämme, että jos lasikopissa on maailman sivu istunut henkilö neuvomassa, se helpottaisi ihmisiä. Mutta se maksaa sata tonnia vuodessa – siis kaksi ja puoli hoitajaa.Kyse ei ole siis pikkujutusta, Mäkinen sanoo.

Hänen mukaansa myös laitosapulaiset poistuvat neuvonnasta aikanaan.

-Samaan syyhyn viitaten: sitten kun on pakko. Ei ole uskottavaa, että me pidettäisiin ihmistä aulassa odottamassa, että joku sattuisi kysymään, moneltako bussi lähtee, Mäkinen sanoo

Hän kertoo, että ennen uudistusta liikelaitos selvitti neuvonnan käyttöastetta.

-Asiat olivat sitä tasoa, että mikä on bussi- tai juna-aikataulu. Palvelun tarvekin oli sen verran pieni, että yhden suoritteen hinnaksi muodostui tähtitieteellinen luku, Mäkinen sanoo.

Mistä uusitut reseptit nykyisin haetaan?

-Terveysasemilta. Niiden osalta olemme parantaneet palvelua eli reseptit kirjoitetaan nykyisin yhä systemaattisemmin vuodeksi kerrallaan. Olemme jumpanneet hyvin paljon sen asian eteen, ettei asiakkaiden tarvitse rampata meillä rutiinireseptiasioissa, Mäkinen kertoo.

Ajanvaraus onnistuu vain puhelimitse

Sami Kolarin mielestä neuvonnasta luopuminen sysää liikaa vastuuta asiakkaille. Hän ihmettelee, kuinka vanhukset ja satunnaisasiakkaat löytävät perille.

Neuvonnassa on kylläkin lappu, jossa näkyy puhelinnumero, johon epätietoiset voivat soittaa apua kysyäkseen. Kolari kertoo, että sama käytäntö on myös hammashoitolassa, jonka vanha asiakaspalvelupiste on nykyisin suljettu.

-Sisällä kopissa on ihminen, mutta hän ei saa ottaa vastaan paikan päällä tehtyjä ajanvarauksia. Puhelimessa minulta meni yli kahdeksan minuuttia ennen kuin sain itselleni ajan, Kolari kertoo.

Mäkisen mukaan liikelaitos on saanut asiakkailta yllättävänkin vähän palautetta uudesta käytännöstä.

-Kun ovesta astuu sisään, oikealla puolella hissin vieressä on sisällysluettelo, mitä missäkin kerroksessa on. Edessä on puolestaan keskustan terveysasema, jonne suurin osa kulkijoista on matkalla. Vasemmalla on kahvio. Jostakin noista löytyy varmasti ratkaisu.

Eikö myös kotiin tulevaan ajanvarauskirjeeseen kannattaisi laittaa tarkemmat ohjeet siitä, mistä palvelu löytyy?

-Varmasti kannattaisi. Minäpä laitan suun terveydenhuoltoon viestiä, että he katsovat kutsunsa sellaiseksi, että sisälukutaitoiset henkilöt osaavat sen perusteella perille ilman navigaattoria, Mäkinen sanoo. (HäSa)