Uutiset

Valitukset viivästyttävät Vuosaaren satamaa

Jo toistakymmentä vuotta vireillä ollut Vuosaaren suursatamahanke koki taas takaiskun. Ympäristöasioihin keskittynyt Vaasan hallinto-oikeus kumosi Länsi-Suomen ympäristölupaviraston päätöksen, joka salli satama-alueen ruoppauksen aloittamisen. Työt alkoivat kesäkuun alussa ja nyt ne oli pakko keskeyttää. Varsinaisen sataman rakennustyöt ovat käynnissä.

Etelä-Suomen tärkeimmäksi rahtisatamaksi tulevan Vuosaaren piti olla valmiina vuonna 2008, mutta nyt valmistuminen uhkaa taas siirtyä eteenpäin. Äärimmäisessä tapauksessa satama ehtii valmistua, mutta sinne johtavat väylät eivät oikeuskäsittelyistä johtuvien viivytysten takia ole liikennöitävässä kunnossa.

Vuosaaren satamahanke on surullinen esimerkki politiikan ja juridiikan keskinäisestä väännöstä. Päätökset, jotka kuuluisivat poliittisten toimijoiden, Helsingin kaupunginvaltuuston, -hallituksen ja lautakuntien päätösvaltaan, kierrätetään tuomioistuinten kautta. Juristit käyttävät päätösvaltaa, mikä kuuluisi poliitikoille.

Satamatöihin on joutunut ottamaan kantaa myös maan hallitus. Vuonna 1999 silloinen ympäristöministeri Satu Hassi (vihr.) vei valtioneuvoston käsittelyyn sataman ympäristövaikutukset läheiseen Natura-alueeseen. Tuolloin hallitus päätti, ettei satamasta ole haittaa luonto-arvoille.

Valitukset ovat kansalaisten keino perätä oikeuksiaan, mikäli he katsovat niitä loukatun. Valitettavan usein tätä oikeutta käytetään kuitenkin väärin, valituksin halutaan tehdä kiusaa ja haitata asioiden etenemistä.

Vuosaaren sataman rakentaminen ei esty nyt läpi menneen valituksen takia. Mutta aikaa kuluu ja sen myötä veronmaksajille lankeavat kustannukset kasvavat. Helsingin kaupunki valittaa Vaasan hallinto-oikeuden ratkaisusta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Se saattaa hiukan kiristää aiempien lupapäätösten määräyksiä, mutta tuskin estää myrkkyjen ruoppaamista satama-altaasta ja sinne johtavilta laivaväyliltä.

Mikä on valittajien vastuu? Sitä on vaikeata hahmottaa, korvauksiin heitä ei viivytysten takia velvoiteta. Päätökset sataman rakentamisesta on tehty demokraattisesti, joskin äänestäen. Äänestyksen myötä syntynyt päätös ei ole sen huonompi kuin yksimielinenkään. Se on vain välttämätön tapa ratkaista kiistanalaiset kysymykset. Yllättävän usein vähemmistöön jääneiden on kuitenkin vaikea tyytyä äänestäen tehtyihin ratkaisuihin. Demokratiaa yritetään sovittaa juridiikan muottiin.

Erityisen vaikeita rakentamispäätökset, ehkä Vuotosta lukuunottamatta, ovat olleet pääkaupunkiseudulla. Valituksista huolimatta eduskunta on saanut lisärakennuksensa, nykytaiteenmuseo Kiasma on valmiina ja musiikkitalon rakentaminen on alkamassa.

Vuotos-hankettakaan ei oikeusistuinten rakentamisen kieltävien päätösten jälkeen ole tyystin haudattu, vaan se nousee esiin hiukan muunnettuna ehkä piankin.

On ilmeistä, että politiikkojen päätöksiin haetaan viimeinen sana tuomareilta vielä monessa asiassa.

Juristit käyttävät sitä päätösvaltaa, mikä kuuluisi poliitikoille.