Uutiset

Valloittaako suomalainen jäteputkijärjestelmä maailman?

Sunnuntain Helsingin Sanomissa hätkähdytti Marimatic oy:n näyttävä koko sivun ilmoitus, jossa haettiin työntekijöitä 50 miljoonan euron projekteihin muun muassa Saudi-Arabian Mekassa ja Tampereen Vuoreksessa.

Yhtiö rakentaa Islamin uskon pyhimmäksi luonnehdittuun Masjid al-Haramin moskeijaan jätteiden keräysjärjestelmän, jonka uskotaan ratkaisevan pyhiinvaeltajien jälkeensä jättämän valtavan, 600 000 kilon päivittäisen jäteongelman. Metrotaifuniksi nimetty putkikeräysjärjestelmä palvelee myös vuoteen 2020 mennessä valmistuvan Tampereen uuden Vuoreksen kaupunginosan asukkaita ja yrityksiä.

Yhtiö aikoo tuplata 50 miljoonan euron tilauskantansa ensi vuodeksi ja tähtää maailman markkinajohtajaksi 3-5 vuoden sisällä.

– Kasvunäkymät ovat hyvin suuret. Kotimaisia isoja projekteja meillä on tiedossa 5-10, ja kansainvälisesti markkinoita on erityisesti Ranskassa, arabimaissa, Koreassa ja Kiinassa, kertoo Marimaticin Lähi-idän myynnin ja projektien johtaja Jari Enontekiö.

– Korea on alan edelläkävijämaa, siellä putkikeräysjärjestelmä on lakisääteinen uusille alueille. Mutta joka puolella maailmaa putkikeräysjärjestelmiä tutkitaan nyt hyvin tarkasti, Enontekiö valistaa.

Myös vanhoihin kaupunkeihin

Jätteiden putkikeräys ei ole uusi asia, mutta Marimatic markkinoi omaa innovaatiotaan kustannus- ja energiatehokkuudeltaan ”ylivoimaiseksi” mihin tahansa muuhun järjestelmään verrattuna. Asennuskustannusten luvataan olevan neljänneksen halvempia ja energiakustannusten jäävän vain kolmannekseen perinteisestä.

Järjestelmän asentaminen on mahdollista myös vanhaan kaupunkirakenteeseen.

– Pariisi on hyvä esimerkki. Siellä jäte pitää ahtauden takia kerätä ennen kuin kaupunki herää, mutta kolisevat autot ja herkkäuniset ihmiset eivät sovi yhteen. Kun alueille uusitaan sähkö- ja datayhteyksiä, niin meidän putkemme voidaan asentaa samalla, Jari Enontekiö kuvailee.

Täysin automaattinen Metrotaifun-systeemi toimii kuin valtava keskusimuri: jätteet imaistaan syöttöpisteiden kautta maanalaisiin komposiittiputkiin, jotka kiidättävät ne alipaineen imaisemina jopa sadan kilometrin tuntivauhtia keräysasemille, joissa ne paalataan kontteihin kuljetettavaksi kaatopaikalle tai polttolaitoksiin.

– Putken pieni koko ja runkoverkon rakentaminen kehäksi on se varsinainen innovaatio. Pienempi ilmamäärä tarkoittaa pienempiä puhaltimia, Enontekiö sanoo.

Joulukuusia putkissa

Ongelma putkijärjestelmissä on ollut kalleuden lisäksi niiden tukkeutuminen.

– Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, aina joku sen joulukuusen sinne putkeen tunkee ja se tukkeutuu. Me olemme ratkaisseet ongelman formaattorilla, joka muotoilee jätteen sopivaksi.

Joulukuusta ei Marimaticinkaan putkella pysty hävittämään, mutta jätehuollon luvataan muuttuvan helpoksi, esteettiseksi ja turvalliseksi, kun jäteautoralli loppuu.

Kilpailu jäteputkijärjestelmissä on Enontekiön mukaan kohtuullisen vähäistä. Marimatic on rakentanut perinteisiä järjestelmiä 30 vuotta, mutta viime vuosina yhtiö on panostanut miljoonia euroja tuotekehitykseen ja omaa nyt laajan patenttisalkun sekä Suomessa että ulkomailla. (HäSa)

Menot