Uutiset

Valoja Verkatehtaalle

Joskus tulevaisuuteen näkee parhaiten pimeässä. Käyskentele näinä mustanpuhuvina iltoina Hämeenlinnan keskustan läheisten rantojen liepeillä, siellä missä silta, parikin, kurottaa yli synkän virran. Katso muutamaa tuijua siellä täällä. Kuvittele mielessäsi Verkatehtaan arkkitehtikilpailun voittajaehdotus, ”Stemma”. Näe väri ja valo – tulevaisuus, uusi Paikan Henki.

Ja, etenkin jos satut asumaan Vanajanrannassa, loiki henkesi kaupalla yli vilkkaan ja Verkatehtaan kohdalta liikennevalottoman Paasikiventien.

Verkatehtaan arkkitehtikilpailun ensimmäisen vaiheen jälkeen ennustivat etenkin kilpailulautakunnan arkkitehtijäsenet, että toisen vaiheen suunnittelijoille tulisi erityisen hankalaa liikennekysymysten kanssa. He osuivat oikeaan.

Teknisen lautakunnan tiistaina puoltama asemakaavaehdotus nostaa käytännössä kädet pystyyn liikenneprobleeman edessä ja ottaa aikalisän. Kaava jätettiin liikennejärjestelyjen osalta varmasti viisaastikin väljäksi, ja liikennekonsulttia huudetaan apuun.

Perusongelma on se, kuinka yhdistetään Paasikiventien vilkas liikenne ja uusi käytöltään vilkastuva Verkatehdas. Kysymys ei ole vain isosta rakennuksesta ja sen käyttäjien liikkumisesta, vaan kokonaisesta filosofiasta ja ideologiasta.

Taustaväriä antaa, että kaupungin asemakaavatoimiston johtavat naiset ovat tehneet erinomaista ja Hämeenlinnan kaupunkisuunnittelun ei aina niin valoisassa historiassa jopa uraauurtavaa työtä.

Insinöörimiehet vastaan kulttuurinaiset? Vahva stereotypia, mutta tuskin ihan vailla todellisuuspohjaa.

Miehiä huolettaa liikenteen sujuminen, naiset haluavat turvata Verkatehtaan tulevaisuuden osana uutta, jalankulkijaystävällistä, turvallista ja nykyaikaista kaupunkikeskustaa ja kaupunkikulttuuria.

Valtion rahanpuutteen takia ties kuinka pitkäksi ajaksi hautautuneessa Paasikiventien jatkeen suunnitelmassa esitettiin tykkänään Verkatehtaan-liittymän poistamista.

Asemakaavaehdotuksessa on paitsi liittymä, myös liikennevalot ja valo-ohjattu suojatie. Tiehallinto vaatii liikenneselvityksiä uuden risteyksen vaikutuksista liikenteeseen.

Kaupungin kunnallistekninen insinööritoimisto taas on huolissaan mm. liikenteen hidastumisesta Paasikiventiellä, ja vastustaa myös toisen liittymän tekemistä Keinusaarentieltä.

Toivottavasti kukaan insinööri ei kuvittele, että mahdollinen liikenteen tökkiminen aikanaan herättää kulttuurivihamielisyyttä: ”Saakelin Verkatehdas!”… Kyllä siitäkin liikenneinsinöörejä syytettäisiin. Eli kyllä he aidosti ovat vielä ongelmia ratkomassa.

Paasikiventien ongelmat ovat alkusoittoa. Keinusaarentie on pahempi haava tiivistyvässä kaupunkirakenteessa, kun Keinusaarikin uudistuu. Paasikiventien pattitilanne näkyy myös täällä: ellei jatke saa rahoitusta, ei vähene liikenne kaupungin vilkkaimmalla kadulla, Viipurintiellä, eikä siten myöskään Keinusaarentiellä.

Päivän lehti

3.12.2020

Fingerpori

comic