Uutiset

Vanhoista öljypannuista kertarysäyksellä eroon - elinkeinoministeri esittää laajaa ohjelmaa, avustus useita tuhansia euroja

Lintilä myöntää, että hallitus on epäonnistunut selkeiden matkustusrajoitusten luomisessa.
Kuva: Joel Maisalmi
Kuva: Joel Maisalmi

Öljylämmitteinen talo voi pian olla historiaa Suomessa.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) esittää laajaa ohjelmaa, joka toteutuessaan hävittäisi vanhat öljypannat kertarysäyksellä.

Jo keväällä lisäbudjetissa suunnattiin varoja muutama kymmenen miljoonaa euroa samaan tarkoitukseen. Avustusta sai noin 10 000 öljylämmitystä käyttävää kotitaloutta.

– Nyt olisi kyse paljon suuremmasta ohjelmasta. Haluamme vauhdittaa prosessia, Lintilä sanoo Lännen Median haastattelussa.

Piiputtava pannu rasittaa

Hän jatkaa, että pannuista luopumisesta on puhuttu pitkään, mutta hanke ei ole edennyt. Kyse on voinut olla siitä, että öljylämmitteisessä pientalossa asuu usein varttuneempi pariskunta tai leski, joille energiaratkaisun uusiminen on ollut hankalaa tai liian kallista.

– Meillä kaikilla on tuttuja, joilla on talossaan öljypannu. Piiputtavaa pannua on korjattava tämän tästä ja pelättävä, mitä se tekee seuraavaksi.

Avustussumma energiaremonttiin olisi 2 500 – 4 000 euroa. Lintilän mukaan nyt on oikea hetki toteuttaa uudistus.

– Meillä on siihen varaa, EU:n elvytyspaketista voi paristakin eri kohdasta osoittaa varoja avustuksiin. Kyse olisi merkittävästä ilmastotyöstä ja samalla pystyisimme vähentämään ulkomaisten fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tällä uudistuksella voimme kääntää selkeästi vihreämpää sivua ihmisten elämään, hän muotoilee.

Kokonaispaketti tarjolla

Ministerin mukaan suunnitteilla oleva avustus on merkittävä tuki.

– Sapluunaa pitää vielä kehitellä, mutta tavoite on, että pystyisimme tarjoamaan asukkaille kokonaispaketin.

Tämä on tärkeää, sillä varsinkin iäkkäiden asukkaiden on vaikea toteuttaa itse energiaremonttia.

Lintilä kuvaa mallia avaimet käteen – ratkaisuksi.

– Kun eläke ei riitä isoon remonttiin, niin asukas voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin. Yhtiö vaihtaisi pannun, toimittaisi vanhan pois ja asentaisi uuden järjestelmän. Avustus menisi yhtiölle. Kymmenen vuoden jälkeen voisi jatkaa huoltosopimuksella, jos haluaa.

Lintilä tähdentää, että mallin toteutuminen toisi lisää työtä. Myös kotitalousvähennystä voisi hyödyntää.

Hyöty maalle ja kaupunkiin

Karkeahko kustannusarvio mallin toteutumiselle on noin 150 miljoonaa euroa. Öljylämmitteisiä kotitalouksia on Suomessa vielä useita kymmeniä tuhansia.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) satsaisi kaasuautoihin sekä jakeluverkoston parantamiseen. Kuva: Joel Maisalmi
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) satsaisi kaasuautoihin sekä jakeluverkoston parantamiseen. Kuva: Joel Maisalmi

Lintilä pitää mallia inhimillisenä, kun ajatellaan varttunutta väestöä.

– Eikä kyse ole vain keskustan ajamasta uudistuksesta maaseudulle. Onhan näitä pannuja kaupunkialueillakin.

Syyttelystä eroon

Liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävät keinot ovat puhuttaneet viime päivät.

Lintilää harmittaa, että keskustelun sävy on usein syyttävä.

– Tästä asenteesta on päästävä eroon. Kukaan ei kiista sitä, että uudistuksia pitää tehdä, mutta ne on toteutettava maltilla ja realistisesti. Niitä ei voi tehdä syyllistämisen ja ylirasitteiden kautta.

Vanha systeemi ei toimi

Keskusta esitteli alkuviikosta oman mallinsa. Siinä nykyinen polttoainevero ajettaisiin alas ja vero määräytyisi ajettujen kilometrien mukaan. Siellä, missä tien kunto tai joukkoliikenne on puutteellinen, ajaminen olisi nykyistä halvempaa.

– Malli on kehityskelpoinen. Pitää tunnistaa se tosiasia, että nykysysteemillä yhä pienemmän porukan harteille jää yhä enemmän bensa- ja dieselveroja, kun sähköä ja muita polttoaineita käyttävien autojen määrä lisääntyy.

Kaasun jakeluverkko kuntoon

Ministeri ei pidä realistisena fossiilittoman liikenteen työryhmän arviota siitä, että sähköautoja olisi 700 000 liikenteessä kymmenen vuoden tähtäimellä.

– Hinnat menevät alaspäin, mutta silti tavoite on liian suuri.

Lintilä satsaisi kaasuautoihin sekä jakeluverkoston parantamiseen.

– Minua on häirinnyt se, ettei biokaasulla käyvää liikennettä ole edistetty kunnolla. Meillä olisi tähän hyvät mahdollisuudet. Kotitalouksien jätteen lisäksi maatalouden kautta on saatavilla raaka-ainetta.

Lintilä sanoo, että hänellä on paljon tuttavia, jotka siirtyisivät kaasuun, jos jakeluverkko ei olisi niin harva.

– Biokaasu on nostettava osaksi biopolttoaineiden jakeluverkkoa. Jostain syystä hanke ei ole nytkähtänyt eteenpäin.

Hän korostaa, että maailmalla on useita satoja automerkkejä, joissa voidaan käyttää biokaasua.

– Järjestelmän muuttaminen autoon ei ole suuri investointi.

Päätösvalta alueellisille toimijoille

Viime kuussa hallitus linjasi uusista matkustusrajoituksista. Ne muuttuvat testaukseen perustuvaan malliin siirtymäkauden kautta. Mallin mukaisesti sisärajaliikenteen rajoitukset poistuvat ja ulkorajaliikenteen rajoitukset jatkuvat.

Malli edellyttäisi myös lakimuutosta.

Pientalon omistaja voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ehdottaa, jotta öljypannuista päästäisiin eroon. Kuva: Arttu Laitala
Pientalon omistaja voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ehdottaa, jotta öljypannuista päästäisiin eroon. Kuva: Arttu Laitala

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ei usko uuteen lainsäädäntöön.

– Minulla on se käsitys, ettei meillä ole tuohon päivämäärään mennessä uutta lainsäädäntöä. Tulemme etenemään tartuntatautia koskevan lain turvin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että päätösvalta on alueellisilla toimijoilla.

Lintilä vetoaa aikatauluihin.

– Meillä pitäisi olla tässä vaiheessa jo lakiesitykset valmiina, mutta sellaisia ei ole. Olemme toki yrittäneet, mutta yhteisymmärrykseen emme ole päässeet. Hankaluutena on perustuslaillisia ongelmia ja yleensäkin erilaisia näkökohtia.

Ministeri tunnustaa, että hallitus on epäonnistunut selkeiden matkustusrajoitusten luomisessa.

– Lapin matkailupalveluja järjestävät odottavat tietoa, mutta sitä he eivät ole saaneet. Hallitukselta on saatava vahvistus siitä, missä rajoitusten kanssa mennään. Alan toimijat ovat ihmeissään syystäkin. He odottavat vastausta siihen, voivatko he luvata ulkomaalaisille matkatoimistoille, että ne voivat lähettää charterit jouluna Lappiin.

Päivän lehti

30.11.2020

Fingerpori

comic