Uutiset

"Vapaa kilpailu ratkaiskoon lentoyhtiöiden kilpailun"

Aloilla, joilla Keijo Suila toimii, ei käydä nappikauppaa. Meneillään on päinvastoin kova pudotuspeli. Vuorineuvos Suila, 60, on Finnairin pääjohtaja ja teleoperaattori Elisa-Saunalahden hallituksen puheenjohtaja.

Ilmailubisneksessä vuosituhannen alku on ollut karua aikaa, koska lentoyhtiöt ympäri maailman ovat syyskuun 2001 terrori-iskujen jälkeen kituneet milloin terrorin, milloin sarsin pelossa. Suila ei sääli heikkoja, vaan hänen mielestään vapaa kilpailu saa ratkaista, mitkä yhtiöt pysyvät hengissä.

– Olen aina sanonut, että kilpailu on hyvä asia, joka sorteeraa ennen pitkää jyvät akanoista. Toimiala tekee tällä hetkellä syvää tappiota.

Suilan on helppo puhua, sillä Finnairilla menee tällä hetkellä selvästi alan keskivertoa paremmin. Vuoden toisella neljänneksellä yhtiön tulos parani yli kahdeksan prosenttia viime vuodesta ja liikevaihto noin kuudenneksen. Suilan mukaan kyseessä on pitkän työn tulos, joka osoittaa, että vuosituhannen vaihteessa rukattu strategia toimii.

– Finnair on nettovelaton yhtiö. Missään vaiheessa emme ole menneet syvälle tappiolle. Kustannuskehitys on ollut hyvässä suunnassa jo pitkän aikaa. Halpalentoyhtiöt ovat pakottaneet Finnairiakin leikkaamaan hintojaan. Vaikka öljyn hinnan nousu on tuonut paineita toiseen suuntaan, Finnairin hinnat ovat Suilan mukaan lähes kolmanneksen alemmat kuin vuosituhannen vaihteessa.

Suila ei säikähdä Ryanairin tapaisia yhtiöitä, jotka kiinnostavat varsinkin nuoria, tulevia aktiiviasiakkaita.

– Halpayhtiöillä on paikkansa. Meilläkin on oma Flynordic-yhtiömme. Finnair haluaa erottua paremman palvelun yhtiönä, jonka kautta pääsee lentämään vaikka Kuusamosta Sydneyhyn. Halpayhtiöiden palvelupaletti on kapeampi.

Finnairin keskimääräistä paremman tuloksen takana ovat muun muassa panostaminen Aasian-liikenteeseen sekä muilta aloilta tutut konstit eli irtisanomiset ja automaattistaminen. Yhtiö on vähentänyt viime vuosina pari tuhatta työpaikkaa ympäri konsernia ja samalla joutunut investoimaan miljardeja uuteen kalustoon. Suila puolustaa tehostamistoimia sillä, että muuten yhtiö uisi samassa suossa kuin muutkin alan yhtiöt.

– Jos emme olisi kaasuttaneet Aasiaa, irtisanomisia olisi ollut toista tuhatta enemmän. Tässä tarvitaan rallikuskin ominaisuuksia: on kaasutettava ja jarrutettava vuorotellen.

Usein esitettyä lentopolttoaineen veroa, jolla kompensoitaisiin kirkkaasti saastuttavimman liikennemuodon valtavia kasvihuonekaasupäästöjä, Suila ei voi millään sulattaa, vaikka ilmailu ei kuulu ympäristöverotuksen piiriin.

– Ikään kuin haluttaisiin edelleen rangaista alaa. Verotuksen myötä emme kykenisi investoimaan. Päästöjä voitaisiin paremmin leikata investoimalla vähäpäästöisempiin uusiin koneisiin, kuten Finnair on tehnyt, päästökaupan paremmin sulattava Suila perustelee. (STT)