Uutiset

Varustamoille valmistellaan miljoonien eurojen tukipakettia syksyksi – "Emme lähde tukemaan voitollista liiketoimintaa"

Traficom alkaa jakaa koronan vuoksi vaikeuksiin ajautuneille varustamoille reittitukea, johon on varattu 24,8 miljoonaa. Tuella valtio haluaa varmistaa matkustajaliikenteen sujuvuuden lisäksi teollisuuden tarpeiden ja huoltovarmuuden toteutumisen. Alan liitot vaativat myös matkustusrajoitusten lieventämistä.
Silja Serenaden risteilyt Helsingistä Riikaan loppuvat 14. syyskuuta. Tallink Silja korvaa reitin virolaisella Baltiq Queen -laivalla ja henkilökunnalla. Kuva: Arttu Laitala
Silja Serenaden risteilyt Helsingistä Riikaan loppuvat 14. syyskuuta. Tallink Silja korvaa reitin virolaisella Baltiq Queen -laivalla ja henkilökunnalla. Kuva: Arttu Laitala

Viimeistään Tallink Siljan yt-ilmoitus viime viikolla havahdutti merenkulun ahdinkoon. Kun lomakausi on ohi ja koronatilanne kiristynyt, matkustajalaivat seilaavat liian tyhjinä liiketoiminnan kannalta.

Traficomin johtaja Pipsa Eklund kertoo Lännen Medialle, että tällä viikolla on tarkoitus valmistella varustamoille myönnettävää reittitukea, jota on jaossa enintään 24,8 miljoonaa euroa vuoden loppuun mennessä.

Keväällä Huoltovarmuuskeskus jakoi suoraa tukea varustamoille laivakuljetusten ja huoltovarmuuden turvaamiseksi, kun koronarajoitukset estivät liiketoiminnan. Ainakaan vielä tilanne ei ole yhtä paha kuin keväällä.

– Meriliikenne toimii tällä hetkellä huoltovarmuuden näkökulmasta, vaikkakin nykytilanteessa meriliikenteen lyhytaikaiset häiriöt ovat mahdollisia, toteaa huoltovarmuudesta vastaava työministeri Tuula Haatainen (sd.).

Reittitukea voidaan myöntää reitin kilpailutuksen perusteella. Tukea voidaan myöntää matkustajaliikenteen, teollisuuden tarpeiden ja huoltovarmuuden perusteella.

– Pitää tunnistaa markkinapuute, johon haetaan edullisimmin tarjoava toimija, kuvailee Traficomin Eklund tukipäätöksiä.

Tukea ei ole jyvitetty tietyille reiteille, vaan sitä myönnetään tarpeen mukaan. Nyt matkustusrajoitukset estävät järkevän liiketoiminnan Ruotsin suuntaan. Samalle reitille voidaan valita useampi yritys.

– Emme lähde tukemaan voitollista liiketoimintaa. Silloin lopetamme tuen maksun, sanoo Eklund.

Työministeri Haataisen mukaan reittituen lisäksi varustamoille on tarjolla myös valtiovarainministeriön valtiontakaus. Hänen mukaansa Huoltovarmuuskeskuksen tukea ei tällä hetkellä tarvita.

Yle kertoi omien lähteidensä perusteella kesäkuun alussa, että hallituksessa on yhteisymmärrys reittituen valmistelusta.

Työntekijöiden liitto Merimies-Unioni ja työnantajien Suomen Varustamot ovat yksimielisiä siitä, että merenkulun ahdinkoa syventävät matkustusrajoitukset, jotka pitäisi purkaa ainakin Ruotsin ja Saksan suuntaan.

– Alalle on hankala yksi matala luku, jonka mukaan matkustusrajoitukset katsotaan. Esimerkiksi Ruotsissa on jo kohtuullisen hyvä koronatilanne, sanoo Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Liitot vaativat ennakoitavuutta hallituksen päätöksiin ja viestintään.

– Kun tuli Kiurun ulostulo, varaukset peruttiin, eikä uusia tullut, toteaa Merimies-Unionin liittosihteeri Kenneth Bondas perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun (sd.) elokuun tiedotustilaisuudesta, jossa tämä puhui pakkokaranteeneista.

Molemmat liitot vaativat reittituen lisäksi palkkatukea merenkulkuun.

Palkkatuki olisi niiden mukaan mahdollista EU:n sallimien koronatoimien perusteella. Keskustelut hallituksen kanssa ovat kesken.

Merimies-Unioni pelkää, että syksyn aikana päädytään koronakevään lomautuslukemiin. Tuolloin lomautettuna oli jopa 43 prosenttia jäsenistä.

Alan ahdinko vaikuttaisi suoraan Suomen huoltovarmuuteen, joka perustuu lähes täysin merikuljetuksiin.

– Tulevaisuudessa on hankala saada merenkulkijoita takaisin – ja onko edes aluksia, pohtii Merimies-Unionin Bondas.

Näin matkustajalaivat liikennöivät

Viking Line

Turku-Tukholma Viking Grace ja Amorella. Maarianhamina-Kapellskär Rosella. Helsinki-Tallinna Viking XPRS (Viron lipun alla) ja Gabriella. Tukholma-Maarianhamina Cinderella (Ruotsi). Mariella on tauolla lokakuusta vuoden loppuun.

Tallink Silja

Silja Serenaden liikennöinti keskeytetään 14.9. Baltic Queen (Viro) liikennöi 16.9.2020–5.1.2021 Helsinki-Riika-Helsinki. Silja Symphonyn (Ruotsi) ja Isabellen (Latvia) liikennöinti keskeytetään, Romantikan 1.10.2020. Helsinki-Tallinna Megastar (Viro), Star (Viro) ja Silja Europa (Viro) jatkavat liikennöintiä. Turku-Tukholma: Baltic Princess ja Galaxy (Ruotsi) jatkavat liikennöintiä.

Eckerö Line

Helsinki-Tallinna-reitillä kulkee Finlandia.

Wasaline

Vaasa-Uumaja-reitillä liikennöi Wasa Express.

Päivän lehti

30.9.2020

Fingerpori

comic