Uutiset

Vastedes kaikki laillisesti Suomessa asuvat henkilöt saavat tunnukset verkkopankkiin

Pankkien on vuoden alusta lähtien pitänyt tarjota verkkopankkitunnuksia kaikille asiakkailleen. Vuodenvaihteessa astui voimaan luottolaitoslain muutos, joka määrittelee verkkopankkipalvelut osaksi peruspankkipalveluita.

Tämä tarkoittaa sitä, että pankkien on vastedes tarjottava verkkopankkitunnukset kaikille Suomessa laillisesti asuville kuluttajille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV:n lakimies Paula Hannula kertoo, että kuluttaja-asiamies on vaatinut muutosta pitkään. Uudistuksen seurauksena esimerkiksi ihmisillä, joilla on maksuhäiriömerkintä, on mahdollisuus saada verkkopankkitunnukset.

– Kuluttajille verkkopankkitunnukset ovat olleet tärkeitä sujuvan laskunmaksun mutta myös sähköisen tunnistautumisen välineenä, kertoo Hannula.

Kirjautumismenetelmät muuttuvat entistä digitaalisemmiksi samalla, kun verkkopankkitunnuksia pitää lain mukaan tarjota entistä laajemmalle käyttäjäkunnalle.

Suomessa päänavaajana on ollut Nordea, joka ilmoitti viime kesänä korvaavansa perinteiset paperiset tunnuslukukortit älypuhelimiin asennettavalla tunnuslukusovelluksella. Tunnuslukusovelluksen on tarkoitus syrjäyttää tunnuslukukortit vuoden 2017 aikana. Toistaiseksi Nordea ei ole ilmoittanut tarkempaa aikataulua.

Nordean liiketoimintajohtajan Riikka Laine-Tolosen mukaan tunnuslukusovellusta on ladattu yli 460 000 kertaa.

Myös ainakin Danske Bank ja OP-ryhmä tutkivat jatkuvasti uusien sovellusten käyttöä. OP-ryhmän kehitysjohtajan Ville Sammalkorpi kertoo, että pankki pitää vielä toistaiseksi kiinni omista tunnuslukukorteistaan.

Sen sijaan Danske Bankin kehityspäällikkö Marko Huhdanpää toteaa, että pankilla on ollut tunnuslukusovellus käytössään jo Norjassa. Huhdanpään mukaan pankki saattaa tehdä Suomea koskevia päätöksiä kevään aikana.

– Kokemukset Norjan markkinoilta ovat olleet hyviä, Huhdanpää sanoo.

Hän lisää, että tunnuslukukortti tulisi säilymään jonkin aikaa uusien menetelmien rinnalla.

Luottolaitoslain päivityksen yhteydessä kiinnitettiin huomiota myös siihen, että pankkien on mahdollistettava sähköiset palvelunsa kaikille asiakkailleen.

KKV:n lakimiehen Paula Hannulan mukaan pankit ovat velvollisia kiinnittämään huomiota siihen, että kaikki pääsevät käyttämään palveluja kohtuullisin toimenpitein.

Virasto on jo nyt saanut Hannulan mukaan yhteydenottoja Nordean tunnuslukusovelluksesta. Huolta ovat kantaneet varsinkin ihmiset, joilla ei älypuhelinta ole. Vastaavasti Laine-Tolosen mukaan pankki on saanut palautetta tunnuslukulaitteensa käyttöönotosta.

– Kuuntelemme totta kai herkällä korvalla palautetta.

Nordea on ilmoittanut julkistavansa kevään aikana erillisen tunnuslukulaskimen asiakkailleen, joilla ei ole käytössään älypuhelinta. Lisäksi Laine-Tolonen kertoo, että laskimesta julkaistaan erillinen versio myös muun muassa näkövammaisille.