Uutiset

Vastuu kasvaa, kun kaveri istuu takana

Mopolla kyyditseminen vaatii hyvää yhteispeliä ja ajotaitoa niin kuljettajalta kuin matkustajaltakin.Liikenteessä vaikeinta on kuitenkin tulla toimeen autoilijoiden kanssa, nuoret mopoilijat sanovat.

Seinäjoen yhteiskoulun pihamaalla on helppo uskoa, että lakeuksien nuoriso liikkuu moottorivoimalla. Parkissa seisoo toistakymmentä mopoautoa, parikymmentä skootteria sekä vielä enemmän vetävän ja suorituskykyisen näköisiä poikien mopoja.

– Kahdeksannelta luokalta eteenpäin noin puolet siitä ikäluokasta, joka saa ajaa mopoilla, myös käyttää niitä, arvioi lehtori Markku-Pekka Lehtomäki, koulun ”mopovastaava”.

Kevät päräyttää mopokauden toden teolla vauhtiin täälläkin, mutta moni ajaa kaksipyöräisillä vuoden ympäri ainakin koulun ja kodin väliä.

– Bussillakin pääsisi, mutta pitäisi lähteä kotoa jo tosi aikaisin, Väinö Salonpää perustelee.

Mopot yhdistävät ja kiinnostavat seinäjokisia nuoria koulupäivänkin aikana enemmän kuin moni aikuinen uskoisi.

Teknisen työn tunneilla harjoitellaan kaluston huoltoa ja kunnostusta. Moni oppii viimeistään täällä vaihtamaan palaneen polttimon, kuluneet jarrupalat tai rikkoutuneen pakoputken.

– Poikia tämä homma kiinnostaa, ja käden taitojakin seudulta vielä löytyy. Jos pihaan ilmestyy uusi mopo, sitä ihmetellään ja ihaillaan heti joukolla, opettaja kertoo.

Koulu muistuttaa mieliin myös lakipykälät: kypärää pitää käyttää, varovaisuutta noudattaa, ja virittäminen on ehdottomasti kielletty.

Moni pojista on tosin sitä mieltä, että nykymopoilla pitäisi saada ajaa nopeammin kuin 45 kilometrin vauhtia.

– Rungot ja iskarit ovat parantuneet niin paljon. Suurimmassa osassa pyöristä on tehokkaammat kevarin jarrutkin, Oskari Mäkelä huomauttaa.

Mopolla kyyditseminen on yleistä varsinkin tytöillä. Tällöin alla on useimmiten poikien mopoa kevyempi skootteri, jonka ajo-ominaisuudet muuttuvat painon kasvaessa. Vai eivätkö sittenkään?

– Ei se ajaminen nyt niin paljon muutu. Mutta vastuuta tulee itselle enemmän, kun toinen on mukana, tietää Wilhelmiina Korpi.

Totta kuitenkin taitaa olla, että toisen istuessa takana mopo muuttuu takapainoiseksi.

Pysähtymismatka helposti kasvaa eturenkaan kitkan vähentyessä ja ajoneuvon painon noustessa. Jos tilanteessa ei olla hereillä, eteen voi tulla yllätyksiä.

– Jos kyydissä oleva pistää vastaan käännöksissä tai vielä laittaa jalan maahan, mopo voi heittää pahastikin, Joonas Kankaanpää varoittaa.

– Ajajasta on paljon kiinni. Liian rajuja liikkeitä ei saa tehdä, Väinö Salonpää lisää.

– Kuskin kannattaa kyllä kertoa matkustajalle, miten takana pitää toimia, varsinkin jos tämä ei ole ennen istunut kyydissä, neuvoo Oskari Mäkelä.

Väinö Salonpäällä on kokemuksia kaatumiskolarista yhdessä kaverinsa Ville Ollilan kanssa.

Ville ajoi, Väinö istui takana. Yhtäkkiä auto taittoi risteyksessä suoraan eteen. 

Ville ehti jarruttaa, mutta mopo kaatui. Tilanteeseen nähden pojat selvisivät vähällä eli perinteisellä ”asvaltti-ihottumalla”.

Mopovarusteita kouluiässä ei juuri käytetä. Kouluun ajellaan farkuissa ja pusakassa. Pakollisen kypärän lisäksi moni käyttää onneksi myös kunnon ajohanskoja.

– Ja kypärän remmi pitää vetää kiinni samalla vaivalla kun laittaa kypärän päähänkin,  Mäkelä muistuttaa.

Opettaja nyökkää vieressä tyytyväisenä. Mopolla ajaminen irti oleva kypärä päässä vastaa lähinnä sitä, ettei kypärää käytetä ollenkaan.

Seinäjoen  yhdeksäsluokkalaisilla on reilu mielipide siitä, miten autoilijat suhtautuvat mopolla liikkuviin: hyvä kun eivät suoraan päälle yritä ajaa.

– Vaikka olisi itse tilanteessa oikeassakin, ei kannata ryhtyä mopolla autoa vastaan kokeilemaan, muotoilee Väinö Salonpää.

– Kaikki yrittävät ajaa ohi, vaikka ei olisi edes tilaa, Ollila kertoo.

Sekin mopoilijoita harmittaa, että liikennevalot – varsinkaan kääntyvien nuolivalot – eivät usein reagoi lainkaan kevyeen mopoon. Valojen vaihtumista voi joutua odottamaan pitkään.

Pojat  tietävät, että suojateitä lähestyttäessä pitää itse muistaa varoa.

Pikkulapsi voi puikahtaa yllättäen tielle ja mopon eteen.

– Mopoilevat pojat voivat olla joskus rämäpäisiä ja saavat kyllä keulan pystyyn. 

– Yleensä he kuitenkin osaavat ajaa hyvin, Markku-Pekka Lehtomäki sanoo.

– Tytöille varsinkin hidasajo on vaikeaa. Jos laitetaan tytöt ajamaan kymmenen metrin matka hyvin hitaasti, niin aika huteralta meno näyttää, varsinkin jos on matkustaja kyydissä.

– Jarrutuksia, hidastuksia ja pysähdyksiä pitäisi jokaisen mopoilijan harjoitella jatkuvasti.

– Näitä tilanteita tulee liikenteessä eteen yllättävän paljon, hän muistuttaa. LM-HäSa

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic