Uutiset

Vattenfallpoltti päreeni

Perheemme kahden vuoden sähkösopimus oli katkolla. Lähtökohta oli selvä: jatkaisimme Vattenfallin asiakkaana. Vattenfallin palvelu on pelannut ja ruotsalaisomistuksesta huolimatta se on myös paikallinen yhtiö.

Vattenfall lähetti postissa kirjallisen tarjouksen ja pyysi allekirjoitusta kahden vuoden sopimukseen.

Koska tämän tästä kuitenkin intetään, että Vattenfallin sähkö on kallista, päätin testata väitteen. Vaihtovirta.netin tarjous paljasti, että Vattenfallista luopumalla olisin säästänyt vain noin 80 euroa vuodessa. Kaikki sopimusehdot huomioon ottaen etu ei olisi ollut edes näin suuri.

Viritteillä oli kahden vuoden iso kauppa. Kun olin vielä Vattenfallin kanta-asiakas, halusin neuvotella sopimuksesta, niistää siitä 80 euroa vuodessa.

Vattenfallilla on Hämeenlinnassa kunnioitettavan suuri toimitalo. Siispä kesälomalla sinne!

Matka tyssäsi kuin seinään tuulikaapin jälkeen. Asiakaspalvelupisteessä tarjolla oli palvelua ja hymyä, mutta ”ei meillä näistä ole tapana neuvotella”. Ota tai jätä. Selvä, neuvotteluille ei tuntunut löytyvän vastapuolta. Betoniseinä ei vastaa vaikka itkisi.

Sattumalta postilaatikkoon ilmestyi Vattenfallin lehti, jossa oli yhtiön asiakaspalvelun puhelinnumero. Nyt kirkastui! Suuryhtiön palveluhan neuvoo asiakasta missä ongelmassa hyvänsä.

Kerroin ystävälliselle palveluneuvojalle, että sähkötarjoustani pitäisi saada pudotettua 80 euroa. Kenen kanssa voisin asiasta keskustella?

Ei oikein kenenkään kanssa! Kiitettävän aktiivinen asiakaspalvelija kuitenkin lupasi tarkistaa, kannattaisiko minun tehdä Vattenfallin kanssa sopimus netin kautta.

Kauan ei vastausta tarvinnut odottaa: jos sukeltaisin Vattenfallin nettisivuille ja tarttuisin Ismo-tarjoukseen, säästäisin vuodessa 148 euroa saamaani kirjalliseen tarjoukseen verrattuna.

Olin lentää tuolilta samaan aikaan kun poltin päreeni.

Suoraan sanottuna Vattenfall yritti kirjallisella tarjouksellaan raskaamman kanssa kusettaa. Mitä ihmeen tolkkua on tarjota vakioasiakkaalle postitse kalliimpaa sähköä kuin kenelle hyvänsä nettisurffarille?

Asia on tasan tarkkaan näin: vain sattumalta löysin Vattenfallin edullisen sähkötarjouksen. Pieni kiitos onnellisesta lopputuloksesta lankeaa Vattenfallin asiakaspalvelulle, joka saanee näinä päivinä ankarat nuhteet asiakkaan palvelusta.

Sen verran palvelua on puolustettava, että ilman nettitarjousta olisin lähtenyt kiitämään Vattenfallista. Ihan periaatteesta.

Vattenfallissakin isot herrat ovat päättäneet tarjouksista ja myös siitä, että yhtiö käy sähkön myynnistä sisäistä kilpailua. Idea on kelvoton, koska siinä pelissä kanta-asiakas on pelinappula.

Kuinka moni asiakas onkaan ostanut kirjallisen tarjouksen perusteella Vattenfallilta kallista sähköä?

Päivän lehti

3.6.2020