Uutiset

Veli syntyy lippisten maahan

On hämmentävää seurata, kuinka joku marssii rivakasti sumussa, vaikka tietää, että edessä luultavasti väijyy rotko. Inhaa olla pessimisti, mutta aion veikata, kuinka moni Trendi Veli -lehden numero näkee päivänvalon. Yksi.

Ensimmäinen numero singahtaa 15-34-vuotiaiden nuorukaisten hoidettuihin hyppysiin ensi maaliskuussa. Sen jälkeen on tarkoitus tuottaa vielä ainakin kaksi numeroa.

Ehkä Veli-lehden tekijät eivät rotkoa aavistelekaan. Kustannusyhtiö Forma kertoo Markkinointi&Mainonta -lehden nettisivuilla luottavansa siihen, että opetusministeriön tuore nuorisobarometri on oikeassa. Ydinajatus tässä selvityksessä on se, että ulkonäkö on tärkeämpi asia alle 30-vuotiaille miehille kuin samanikäisille naisille.

No, ehkä. Mutta riittääkö tämä lehden kivijalaksi?

Tähän mennessä kiville on karahtanut jo puolenkymmentä vastaavaa yritelmää, kuten muiden muassa lad- eli hemmokulttuurin airut Slitz, MG eli Miesten Gloria ja viimeisimpänä Suomen Kuvalehden yritelmä Mies.

Mikäpä minä olen tätä asiaa ymmärtämään. Mutta ne nuoret miehet, joille olen livauttanut sanan ”miesten aikakauslehti”, ovat sanoneet yäk.

Ehkä Suomi, Hankkija-lakkisten miesten maa, ei vieläkään ole kypsä silkkiset miesten kauluspaidat, hiustyylivinkit ja lätkäkeskustelut yhdistävälle lehdelle. Tai sitten sellaista ei tarvita.

Tyyliasioihin hurahtaneet hankkinevat magazinensa suoraan ulkomailta. Muut lukenevat esimerkiksi autoihin erikoistuneita lehtiä, yleisaikakauslehtiä tai puolisalaa niin sanottuja naistenlehtiä, joissa ihonhoidosta ei tarvitse kirjoittaa kieli keskellä suuta.

Mikäpä miesten aikakauslehti muu on kuin hillitty sillisalaatti. Vähän tyyliasioita – muttei liikaa, ettei ”äijäksi” itsensä mieltäviä suljeta ulos. Vähän autoja, mutta tarpeeksi vähän, ettei ryhdytä Tuulilasiksi. Muutama tissi – vilahdukselta kaula-aukosta, etteivät lehteä sivusta seuraavat naiset pääse älähtämään: ”Seksistit!”.

Tämän taituroinnin lisäksi tarjottaneen kolumneja, leffa- ja peliarvioita, hieman tarinaa ruuasta. Eli asioita, jotka ovat näyttävästi esillä esimerkiksi Hesarin Nyt-liitteessä. Ja tarjolla muillekin kuin 15-34-vuotiaille uroksille.

Ikähaarukka 15-34 olisi haasteellinen ylipäätään, saati sitten kummajaiselle, jollaisen voi kuvitella särkevän ennakkoluulojen jään Suomessa ehkä kymmenen vuoden kuluttua.

Työkaveri heitti, että sen sijaan, että yritettäisiin sovittaa samaan muottiin teinipoikia ja yli 30-vuotiaita, voitaisiinkin vetää kohderyhmän yläikäraja poikki noin 23:sta.

Senikäiset ehkä osaavat yhdistää luontevasti äijäilyn ja ihonhoidon ja lukea ”miesten tyylilehteä” ilman, että nolottaa.

Teini-iän ohittaneet löytänevät geeliohjeet, tissit ja autot sieltä mistä tähänkin saakka. Kuten vaikka naistenlehdistä tai mistä tahansa sanoma-aviisista.

marika.riikonen@hameensanomat.fi

Teini-iän ohittaneet löytänevät geeliohjeet, tissit ja autot sieltä mistä tähänkin saakka.