Uutiset

Venäjä kielsi Tupolev 154 -lennot – konemalli sama kuin Puolan johdon turmassa

Venäjä on määrännyt lentokieltoon kaikki Tupolev 154 -malliset matkustajakoneet. Lentokielto kestää niin kauan, kunnes sunnuntaina Mustaanmereen pudonneen tämän merkkisen koneen putoamissyy on selvitetty. Asiasta kertoi tiistaiaamuna venäläinen uutistoimisto Interfax lainaten nimeltä mainitsematonta lähdettä.

Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 92 ihmistä. Aiemmin tiistaina Venäjän viranomaiset kertoivat löytäneensä toisen onnettomuuskoneen mustista laatikoista.

Venäjän asevoimien käytössä ollut Tupolev 154 -kone oli matkalla Venäjän tukikohtaan Syyrian Latakiassa. Koneessa oli puna-armeijan kuoron jäseniä, upseereita, toimittajia ja tunnettu avustusjärjestön johtaja.

Mustaanmereen tippunut venäläinen matkustajakone Tupolev 154 oli samaa mallia kuin Smolenskin lentoturmassa vuonna 2010 pudonnut Puolan ilmavoimien kone. Tässä turmassa saivat surmansa Puolan presidentti Lech Kaczynski ja suuri osa Puolan silloista johtoa. Puolan presidentin seurue oli silloin matkalla Stalinin Katynin metsässä surmauttamien puolalaisupseerien muistoseremoniaan. Tämän onnettomuuden syyksi uskotaan lentäjän tekemää virhettä erittäin huonossa säässä.

Tupolev 154 on niin vanha malli, että sitä ei enää nähdä lentoyhtiöiden kansainvälisillä lennoilla. Mahdollista on, että sitä käytetään edelleen Venäjän sisäisillä lennoilla ja asevoimien kuljetuskoneena.

Tupolev 154 oli tunnettu varsin nopeana koneena. Länsimaiden käytössä sitä ei ole ollut.

Yleensä lento-onnettomuuden jälkeen on vallalla varsin ristiriitaisia tietoja. Tähän kategoriaan kuuluvat arvelut siitä, että onnettomuuskone putosi joko kahden minuutin tai 20 minuutin kuluttua kentältä lähtönsä jälkeen.

Venäjän viranomaiset ovat kiistäneet minkään viittaavan siihen, että tragedian syynä olisi ollut terrori-isku. Venäjän mediassa todennäköisenä syynä on ollut esillä pilotin virhe, joka sai koneen kääntymään jyrkkään lentokulmaan ilmaan nousun jälkeen.

Nyt venäläisviranomaiset ovat ryhtyneet selvittämään löytämänsä mustan laatikon tietoja. Siinä on joko ääni- tai tietotallenteita.

Venäjän turvallisuuspalvelu tutkii neljää mahdollista syytä onnettomuudelle. Ne ovat lentäjän virhe, tekninen vika, vääränlainen polttoaine ja vieras esine koneen moottorissa.

Yksi varsin epätodennäköinen vaihtoehto voisi olla myös yhteentörmäys ilmassa sotilaskoneen kanssa. Tämä on kuitenkin pelkkää spekulointia, sillä Venäjä ei ole ilmoittanut mitään tähän viittaavaa tapahtuneeksi.

Mustaanmereen pudonnut Tupolev oli valmistettu jo vuonna 1983, mutta tämä ei tarkoita, että se olisi ollut lentokelvoton. Vanhatkin koneet pystytään pitämään hyvällä huollolla varsin hyvässä kunnossa. LM-HäSa