fbpx
Uutiset

Veneilijän turvallisuuskorttia harkittava

Sisäministeriö valmistelee parhaillaan maan kattavaa sisäisen turvallisuuden ohjelmaa, johon ollaan kaavailujen mukaan ottamassa mukaan veneilijän turvallisuuskorttia. Toistaiseksi on päättämättä, kuinka isolla veneellä liikkuvalla tulisi kortti olla ja kuinka pitkän koulutusjakson jälkeen veneilijä kortin saisi.

Kortin perimmäinen tavoite on päivänselvä: veneilyonnettomuuksien määrää on pystyttävä Suomessa merkittävästi vähentämään. Kun vesillä hukkuu vuosittain parisataa ihmistä, joista kuutisenkymmentä veneilyonnettomuuksissa, on ongelma todellinen. Vesillä liikkumisen turvallisuuden parantaminen istuu hyvin osaksi sisäministeriön turvallisuusohjelmaa. Veneliikenteen turvattomuudesta on keskustelu jo tarpeeksi kauan. Nyt on tekojen aika.

Veneilijät suhtautunevat pääosin aika nihkeästi ajatukseen turvallisuuskortista. Kun suomalaiset uskovat vahvasti omiin kykyihinsä liikkua vesillä, tuntuu koko ajatus kortista tietysti jopa täysin turhalta. Jos veneilijät ovat niin taitavia kuin ilmeisesti vilpittömästi kuvittelevat, miksi veneilyonnettomuuksia sattuu edelleen niin murheellisen paljon?

Merkittävää osaa vesiliikenteen onnettomuuksista leimaa silkka huolimattomuus, kertovat muun muassa Rajavartiolaitoksen tilastot. Kolmannes veneilyonnettomuuksista kuolleista menehtyy turmissa, jossa esimerkiksi polttoaine on loppunut tai köysi takertunut potkuriin. Veneilijät eivät seuraa riittävästi säätiedotuksia. Veneessä on usein liian suuri moottori, mutta vastaavasti veneen omistaja on!-!ehkä säästösyistä!!-!jättänyt turvavarusteet hankkimatta.

Suomalaiset liikkuivat edelleen vesillä ilman turvaliivejä, vaikka jokaisen pitäisi tietää, ettei varsinkaan uimataidottoman tule olla koskaan veneessä ilman liivejä. Tampereella hukkui juuri nuorehko mies, joka syöksyi turvaliivittä veneestä auttamaan veteen pudonnutta lasta. Liivit ja vesillä aina tarpeellinen maltti olisivat mitä ilmeisemmin estäneet onnettomuuden.

Turvallisuuskorttiin ei pidä missään tapauksessa kohdistaa ylisuuria odotuksia. Korttia edeltänee varsin lyhyt opetus ja jos vielä oppilas suhtautuu koulutukseen piittaamattomasti, jokainen voi kuvitella kuinka paljon sinänsä tarpeellinen uudistus kohentaisi veneilyturvallisuutta. Koulutus ei voi korjata veneilijän asennevammaa. Soutuveneellä liikkuvia kortti ei edes koskisi.

Päättäjien, laeista päättävien kansanedustajien, on aika harkita uudelleen keinoja myös ruorijuoppouden torjumiseksi. Suomenlahden merivartiolaitos sai kesä-heinäkuussa kiinni 53 ruorijuoppoa, peräti kymmenen enemmän kuin vastaavalla valvontajaksolla viime vuonna. Poliisi ei pysty millään valvomaan riittävästi maamme vesistöjä, mistä syystä humalassa veneily on varsin yleistä!-!koko veneilijöiden määrästä päissään seilaa toki pieni osa vesillä liikkujista.

Kukaan ei ole pystynyt vakuuttavasti kertomaan, miksi maanteillä promilleraja on 0,5, mutta vesillä peräti 1,0 promillea.

Menot