Uutiset

Verkatehdas kiri kokoustalojen kolmoseksi

Hämeenlinnan Verkatehdas sijoittui kärkipäähän kokousjärjestäjien arvioita keränneessä kongressitalotutkimuksessa.

Verkatehdas nousi kolmanneksi parhaaksi paikaksi heti Lahden Sibeliustalon ja Tamperetalon jälkeen. Erot kärkipäässä olivat pieniä, esimerkiksi Lahden Sibeliustalo voitti Tamperetalon vain sadasosapisteen erolla.

-Entinen Hämeen lääni jätti muut kauas taakse. Meidän taakse jäi sellaisia toimijoita kuin Finlandia-talo, Paasitorni, Messukeskus ja Paviljonki, Verkatehtaan toimitusjohtaja Jouko Astor kertoo.

Erityisen iloinen hän on Verkatehtaan sijoituksesta. Lahti ja Tampere ovat menestyneet TNS Gallupin tekemässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa aiemminkin.

-Olemme neljässä toimintavuodessa nousseet tuntemattomuudesta mitalisijoille. Kyllä minä olen älyttömän ylpeä tästä henkilökunnasta, joka meillä on, Astor kiittelee.

Vahvuutena työ

TNS Gallupin joka toinen vuosi tekemä kongressitalotutkimus mittaa asiakkaiden todellisia käyttö- ja palvelukokemuksia, ei mielikuvia.

Verkatehtaan vahvuuksiksi asiakkaat mainitsivat osaamisen.

-Jos yhdellä sanalla haluaa sanoa, niin se on työ. Meidän valttejamme ovat asiakaspalvelu, tekniset laitteet, tilat, joustavuus, henkilökunnan ammattitaito ja yhteydenpito tapahtuman suunnittelussa, Astor luettelee.

Hänen mukaansa tutkimustulos on yhdenmukainen Verkatehtaan oman asiakaspalautteen kanssa. Astor kuitenkin arvostaa sitä, että tässä tapauksessa palaute tuli puolueettoman tahon kautta eli ”vastaajan ei tarvitse pohtia, kehtaako hän sanoa jotain vai ei”.

Ehkä hieman yllättäen Verkatehtaan sijainti ei noussut yksiselitteisesti vahvuudeksi.

-Toisaalta kyllä minä sen ymmärrän, kun ajattelee sitä volyymia, joka Helsingissä tarvitsee kokouspalveluja. Kolme tuntia menee päivästä, jos tänne tulee kokousta pitämään niin sanotusti päiväraharajan ulkopuolella, Astor toteaa.

Toisaalta saman matkan päässä olevan Lahden Sibeliustalon sijaintia kiiteltiin tutkimuksessa.

Vaatimustaso nousee

Tutkimuksen mukaan 11 johtavan kokous- ja kongressitalon asiakaspysyvyys on kehittynyt positiivisesti. Selkeimpänä vahvuutena pidettiin henkilökunnan toimintaa niin tarjousvaiheessa kuin paikan päälläkin.

Sen sijaan kehitettävää asiakkaiden mukaan on vielä kokouspaikkojen tilojen toimivuudessa, viihtyisyydessä sekä ravintolapalveluissa.

-Kokouksiin osallistujien sekä kokousjärjestäjien vaatimustaso nousee koko ajan, eivätkä vertailukohteet enää rajoitu pelkästään toisiin kongressikeskuksiin ja kokoushotelleihin. Odotukset kasvavat myös vapaa-ajalla saatujen elämysten kautta, toteaa tutkimusjohtaja Sirkka Paronen TNS Gallupista. (HäSa)