Uutiset

Verkkokauppa on jo miljardibisnes

Suomalaisten asiointi verkkokaupassa on kehittynyt viime vuosina nopeasti. Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin verkkokauppatilaston mukaan kotimaisen ja ulkomaisen kuluttajaverkkokaupan määrä oli viime vuonna niinkin huima kuin vajaat 9,4 miljardia euroa.

Myönteisestä kehityksestä huolimatta Klikkicom Oy:n kehitysjohtaja Petteri Erkintalo näkee Suomen olevan verkkokaupan kehityksessä edelleenkin jälkijunassa.

-Suomi on pari vuotta Ruotsia jäljessä, vaikka täälläkin kuluttajat alkavat olla jo rutinoituneita verkkokaupan käyttäjiä. Kansa ei enää epäile verkkokauppaa.

Erkintalon mukaan Suomessa on hyviä verkkokauppoja ja hyviä tuotteita, mitä myydä verkossa. Kehityksen esteenä hän näkee kuitenkin sen, että Suomi on laaja maa, jossa on vähän väestöä ja kalliit kuljetuskustannukset.

-Yrityksiltä puuttuu tietoa, miten verkkokauppaa kehitetään ja mitä markkinointikanavia on käytettävissä. Ulkomaiden markkinoille ei uskalleta lähteä. Tavaroiden lähettämien Suomesta ulkomaille on kalliimpaa kuin päinvastoin.

Vuonna 2010 suomalaiset verkko-ostajat käyttivät eniten rahaa matkailuun ja matkustamiseen sekä kulutus-, viihde-elektroniikkaan ja tietotekniikkaan. Seuraavina ostoslistalla olivat liikenteen, rahapelien sekä asumisen ja energian tuotteet ja palvelut.

Ulkomailta ostettiin eniten urheiluvälineitä, erikoisharrastuksiin liittyviä tuotteita sekä lemmikin hoitoon liittyviä tuotteita. Suomalaisten verkko-ostoksista 17 prosenttia tehtiin ulkomaisissa verkkokaupoissa.


Laadusta maksetaan

Hyvänä esimerkkinä suomalaisesta verkkokaupasta Erkintalo mainitsee Verkkokauppa.comin.

-Sillä on tarjolla edullisia tuotteita, toimiva asiakaspalvelu ja hyvä varastointijärjestelmä. Verkkokauppalla on myös kolme myymälää, jotka helpottavat jakelua.

Ulkomaisista verkkokaupoista Erkintalo kehuu tuotevalikoimaansa laajentanutta Amazon.comia.

-Amazon on panostanut testaukseen. Tavoitteena on ollut saada kuluttajan ostotapahtuma mahdollisimman helpoksi.

Myös tiedotusvälineet ovat lähteneet verkkokauppaan rajoittamalla ilmaista uutistarjontaa.

-Uutistarjonnan maksullisuudesta on jo hyviä esimerkkejä ulkomailta. Maksullisen tarjonnan on oltava kuitenkin laadukasta, jotta kuluttajat kokisivat sen tuovan lisäarvoa ja olisivat valmiita siitä maksamaan. Toistaiseksi maksullisuus nostaa ärsytyskynnystä, koska uutiset saa muualta ilmaiseksi, Erkintalo sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

4.6.2020