Kolumnit Uutiset

Verkosta liikettä kivijalkakauppoihin

Viime vuosien aikana olen kotikadullani Tampereen keskustan tuntumassa saanut monesti seurata, kun uudehkon pikkuputiikin näyteikkunasta siivotaan teippejä pettynein ilmein – kauppa ei kannattanutkaan.

Kivijalkakauppojen kuihtumisesta on puhuttu jo vuosia, viimeksi menneellä viikolla kauppojen aukiolojen vapautumiseen liittyneen keskustelun yhteydessä.

Asiantuntijat totesivat tuolloin, että uudistus ajaa entistä tiukemmalle pienehköjä erikoiskaupan liikkeitä, joilla ei ole resursseja laajentaa aukioloaikojaan isompien kilpailijoiden tapaan.

Koska hinnoilla tai tuotevalikoimalla – aukioloajoista puhumattakaan – on vaikea pyristellä verkkoa vastaan, pienten putiikkien valttina pidetään usein esimerkiksi palvelua tai uniikkeja tuotteita.

Harvalla liikkeellä on silti niin vakiintunut asiakaskunta, että ne pärjäisivät täysin ilman verkkoa.

Siksi välillä tuntuu hämmästyttävältä, miten laiskasti moni pieni liike on hoitanut näkyvyytensä internetissä ja varsinkin sosiaalisessa mediassa, jossa markkinointia pystyy toteuttamaan käytännössä nollabudjetilla.

Monet pienet vaate-, sisustus- ja erikoistavaraliikkeet ovat jo pitkään osanneet ottaa verkosta kaiken irti, mutta vähintään yhtä paljon löytyy liikkeitä, joissa homma on jäänyt retuperälle.

Kun yrityksen verkkokauppaan tai Facebook-sivuille ei ilmestynytkään tyhjästä tuhatta käyttäjää tai tykkääjää, asiaan ei enää panosteta.

Verkkosivujen mobiililuettavuuskin on yhtä tyhjän kanssa, kukapa nyt selailisi tuotteita älypuhelimella?

Verkkokauppa kyllä löytyy monelta liikkeeltä, mutta hyöty jää vähäiseksi, jos kuluttajat eivät sitä Googlella löydä. Hakukoneoptimointi ei ole varsinaista rakettitiedettä, ja alkuun pääsee pienillä ponnisteluilla.

Aktiivinen ja sisällöllisesti hyvin tuotettu blogi tai Facebook- ja Instagram-tili on monen pienen erikoiskaupan tärkein markkinointiväylä. Kun tuotekuvia ja tarjouksia pystyy jakamaan tuhansille kuluttajille, vipinää kivijalan oviaukkoon syntyy väistämättä.

Samalla kun somesta pyritään houkuttelemaan asiakkaita kauppaan, uusia kivijalassa käyviä asiakkaita pyritään aktivoimaan yrityksen verkko- ja somekanaviin. Liikkeen ympärille syntyy yhteisö.

Verkko ja kivijalka nähdään silti yhä usein erillisinä toimijoina, vaikka niiden onnistunut yhteensovittaminen on nytkin elinehto monelle pienelle liikkeelle. Kun homma toimii, näyteikkunoiden mainosteipitkin voi jättää rauhaan.

Päivän lehti

30.3.2020