Uutiset

Verottaja haluaa lisätä sähköistä asiointia

Hämeenlinna

Verohallinto ryhtyy keväällä näkyvästi markkinoimaan sähköistä asiointia verkossa.

-Pyrimme siihen, että 35 prosenttia asiakkaistamme hakisi verokorttimuutosta verkossa ja 30 prosenttia korjaisi tai täydentäisi veroilmoitustaan verkossa. Tähän tavoitteeseen emme ole vielä aivan yltäneet, mutta lähellä jo olemme, sanoo Kanta-Hämeen verotoimiston verojohtaja Sirkku Mäkelä.

Verkossa tehtyjen verokorttimuutosten kokoanismäärä nousee vuonna 2010 valtakunnallisesti 440 000 tasolle.

-Verkossa oma tietämys verotuksesta lisääntyy. Verokorttia ei tarvitse heti tehdä valmiiksi, vaan tietoja voi täydentää. Verokorttia ei kuitenkaan voi tulostaa, vaan se tulee asiakkaalle postissa, Mäkelä selvittää.

Verkkoon tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnusten avulla. On kuitenkin perheitä, joissa vain toisella aviopuolisolla on pankkitunnukset, mikä on yksi este sähköisen asioinnin lisääntymiselle. Ilman tunnistautumista verkosta voi lukea vero-ohjeita ja tulostaa lomakkeita osoitteessa vero.fi.

-Kanta-Hämeen tavoite on lähellä valtakunnallista keskiarvoa. Vuonna 2009 veroilmoitustaan täydensi tai korjasi verkossa noin 412 000 verovelvollista eli vajaa kolmannes, Mäkelä sanoo.

Verohallinnon tavoitteena on, että vuonna 2012 kaikki veroilmoituksen korjaukset ja muutokset voisi tehdä verkossa.

Sisä-Suomen veroviraston alueverojohtaja Markku Lehtonen korostaa sähköisestä asioinnista koituvia säästöjä ja toiminnan tehostumista. (HäSa)

Päivän lehti

6.6.2020