Uutiset

Vesijuoksu on hengästyttävän kivaa

Virkisty vedessä -vesiliikuntatapahtumassa pääsi kokeilemaan eri vesiliikuntamuotoja.

– Takamus ja varpaat vartalon alle. Pitää olla pystyssä, neuvoo Kössi-säätiön Kati Sarva Reijo Suomista vesijuoksussa.

Suominen kokeilee ensimmäistä kertaa vedessä juoksemista perjantaina järjestetyssä Virkisty vedessä -vesiliikuntatapahtumassa Hämeenlinnan uimahallilla.

– Minun on vaikea liikkua liukkailla kaduilla. Haen vaihtoehtolajia ulkona liikkumiselle. Jos saisin tällä lajilla mahan pois, Suominen hymyilee ja taputtaa vatsaansa.

Suomiselle on pian levinnyt puna kasvoille, ja syke on noussut, vaikka vauhti ei päätä huimaa. Suominen juoksee hitaasti, mutta varmasti.

– Ei tämä hassumpaa ole ja kyllä tuntuu joka paikassa, Suominen arvioi.

Kati Sarva kertoo, että vesijuoksussa on jo puolituntia on tehokas lenkki.

– Juostessa ollaan pystyssä, jolloin veden vastus on todella tehokas. Idea on juuri kamppailla veden vastusta vastaan. Vesijuoksu on yksinkertaista ja tehokasta.

Syke nousee ja allit saavat kyytiä

Juokseminen näyttää hauskalta. Pitää itsekin kokeilla. Vesijuoksu vyö kiristetään ja pulahdetaan altaaseen. Juoksen yhdessä ensikertalaisen Kaija Klemetin kanssa.

Turenkilainen Klemetti on järjestänyt päivänsä niin, että pääsi osallistumaan Virkisty vedessä -tapahtumaan ja kokeilemaan eri vesiliikuntamuotoja.

– Tämä tuntuu todella hyvältä. Aion kyllä jatkaa tätä, Klemetti kertoo.

Hän myös kehuu teemapäivää.

– On hyvä, että saa ohjausta ja pääsee monipuolisesti kokeilemaan eri lajeja. Kokeilin jo syvänveden jumppaa, sellaista pitäisi saada Hämeenlinnaan.

Kati Sarva selventää, että syvänveden jumpassa kuntoillaan nimenmukaisesti syvässä vedessä vesijuoksuvyön kanssa. Jumpassa liikeaistit kehittyvät tehokkaasti, kun jalat eivät ota pohjaan.

Syvistä vesistä takaisin vesijuoksuun. Juoksemme Klemetin kanssa allasta päästä toiseen. Hengästymme todella, ja Sarva pyytää juoksemaan vielä kovempaa. Reisissä ja takamuksessa tuntuu, allitkin saavat kyytiä, kun muistaa ojentaa kädet loppuun asti.

Lopuksi Sarva neuvoo muita liikkeitä, joita vesijuoksuvyön kanssa voi tehdä. Keskivartalo saa kunnon treeniä, kun kelluu selin ja siirtyy siitä päinkelluntaan. Kylkiä taas voi harjoittaa heiluttamalla jalkoja sivuttaissuunnassa puolelta toiselle.

Vatsalihaksetkin saavat kyytiä, kun laittaa varpaat pinnalle ja kerii itsensä koukkuun ja suoraksi.

Vesijumpassa tehokkaat sarjat

Vesijuoksusta kipitän vielä vesijumppaan. Toisessa altaassa on meneillään liikuntaneuvojaksi opiskelevan Teemu Juntusen vetämä vesijumppa.

– Kun on noin hyvännäköinen vetäjä, niin mikäs tässä on jumpatessa, Anja Rantanen nauraa ja tekee jalallaan kahdeksikkoa veden alla.

Rantanen ja Eila Kivinen ovat kuitenkin harmissaan siitä, etteivät ihmiset ole lähteneet kokeilemaan vesilajeja. Altaaseen mahtuisi vielä monta liikkujaa lisää.

– Tämä on hienoa, vanhan jäsenetkin liikkuvat vedessä hyvin, Rantanen hymyilee.

Rantanen ja Kivinen käyvät vesijumpassa yleensä kerran viikossa. Rantanen on kokeillut myös vesijuoksua.

– Siinä väsyy, jos missä. Jotkut sanovat, että siinä voi päästä jopa laihtumaan.

Vesijuoksuun verrattuna jumppa on kevyttä, mutta siinä tehokkuutta saa pitkistä sarjoista. Vesijumpan loppuvenyttely on hyvä vesijuoksun jälkeen. Jospa huomenna välttyisin puujaloilta.

Virkisty vedessä -tapahtumassa pääsee kokeilemaan myös vedessä pelattavia pelejä ja perheen pienimmät lasten temppurataa.

Tapahtuman järjestivät perjantaina Kössi-säätiö, Hämeenlinnan kaupungin liikuntatoimisto ja Ahveniston vesipedot ry. (HäSa)

Päivän lehti

19.1.2020