Uutiset

Vetinen talvi peruu autokisoja

Hiihtokilpailut saataneen sentään keinolumen turvin vietyä läpi, mutta autourheilun harrastajille kulumassa oleva talvi tuo tukuttain peruuntuvia kilpailuja. Tiestö ei kestä lujaa ja syvälle purevien nastarenkaiden alla. Lämmin sää pakotti perumaan myös Lopen SM-rallisprintin, joka piti ajaa sunnuntaina.

Loppuviikon lämpimät ilmat ovat pehmittäneet teiden lisäksi varikkoalueen ja pysäköintipaikan käyttökelvottomiksi.

– Kyllähän se harmittaa. Ajotuntuman ylläpitäminen on tosi hankalaa normaalistikin saati nyt, kun pakkaset eivät tiestöä koveta, manailee peruutuksia turenkilainen rallia ajava Petteri Salminen.

24-vuotias Salminen edustaa Riihimäen Urheiluautoilijoita ja on harrastanut rallin ajamista reilut neljä vuotta kartturinsa Anssi Jantusen kanssa.

– Anssi huolehtii pääsääntöisesti auton rakentamisesta ja tekniikasta, minulle jää sitten se nautiskelu eli ajaminen, tiivistää parin työnjakoa Salminen.

Salmisen päätähtäin tälle vuodelle on kärkikolmikkoon sijoittuminen rallin F-cupissa. Kahden ajetun osakilpailun jälkeen hän on pisteissä mukavasti kuudentena.

– Kauden ensimmäisessä, Heinolassa ajetussa kisassa, meillä oli pitovaikeuksia. Kauden toinen kisa Urjalassa meni hyvin, tuli luokkavoitto ja yleiskisan kolmas sija. Pelkillä luokkapisteillä ei pärjää, pitää yltää kärkeen myös yleiskilpailussa.

Autourheilu on sukurasite

Petteri Salminen aloitti autolla kilpailemisen kartingissa, mutta viitisen vuotta sitten Petterin isä ja isän veli yllyttivät nuoren miehen ralliin.

Salminen tunnustautuu kesärallien kannattajaksi.

– Talvikisat ovat vähän sellaista rämpimistä, naurahtaa ilman kaatoja uransa tähän saakka selvinnyt, vain muutamaa hankeen ajoa tilillään kantava Salminen.

– Aikaisemmin olin kisojen alussa hieman unessa, mutta nykyään pääsen vauhtiin heti ensimmäisillä pätkillä. Näin ei hävitä kisaa alkumetreillä.

Adrenaliininarkkari

– Ehdottomasti F-cupin kisat on ajettava ilman ennakkotutustumista eli nuotteja. Tulee hienoja hetkiä ja adrenaliinipiikkejä, kun tie yllättää kuljettajan ja tilanne on pelastettava. Jos ei pysty ajamaan ilman nuotteja, F-cup on väärä sarja, heittää vankan mielipiteensä salaharjoittelusta ja reitteihin ennalta tutustumisesta Salminen.

Salmisen suosikkilistassa ovat myös pimeässä ajettavat kisat.

– Todella upeata, kun näkyvissä on vain ajovalojen näyttämä osa tiestä. Harmi vain, että valoilla ajettavia kisoja on niin vähän.

Kymmenisen kilpailua vuodessa ajava Salminen on kuitenkin jatkossa valmis myös nuottikisoihin.

– Kesällä on edessä kartturin kanssa nuottitutkinto. Sitten ajetaan myös Suomi-cupin kilpailuja, niissä ajetaan nuoteista. Harjoituskisoiksi kelpaavat jatkossakin rallisprintit.

Yleisö huolestuttaa

Salminen lähettää nuhteet rallia seuraavalle yleisölle.

– Osa katselijoista ei tunnu tajuavan sitä, että suorallakin tiellä autoon voi tulla tekninen vika ja mitä vain voi sattua. Urjalassakin porukka käveli erikoiskokeella kahta puolta tietä, vetele siinä sitten jalka suorana välistä, puistelee päätään yleisön välinpitämättömyydelle Salminen.

– Se ei todellakaan tunnu mukavalta. Jos sitten jotakin sattuu, se on pahaa mainosta koko hienolle lajille ja karmeaa kaikille osapuolille, hän jatkaa.

Maaliskuun alussa Salminen-Jantunen parin kalenterissa on Lahden seudulla ajettavaksi merkitty F-cupin kolmas osakilpailu. Nähtäväksi jää, pystytäänkö se viemään läpi suunnitellusti.

– Toivottavasti se kisa ei peruunnu, ajamaankin olisi jo kiva päästä, aprikoi toiveikkaasti Salminen.

Asiasanat