Uutiset

Viikon Puheenaihe: Diesel alkaa käydä kalliiksi

Lähes joka arkipäivä Hämeenlinnan ja Helsingin väliä sahaavan Tapio Hongan auton matkamittariin kertyy vuodessa 40 000 – 70 000 kilometriä.

Liikennekouluttajana pääasiassa pääkaupunkiseudulla työskentelevä Honka vaihtoi kulkuneuvonsa bensakoneesta dieseliin juhannusviikolla 1990, eikä ole kertaakaan katunut.

– Dieselmallien käyttömukavuus on bensamalleja parempi, huoltovälit ovat pidemmät ja kulutus pienempi, Honka perustelee.

Vuoden 2008 uudistuksessa Suomen autoverotus muutettiin päästöperusteiseksi, minkä myötä dieselmallisten henkilöautojen myynti kaksinkertaistui.

Dieselit saattavat kuitenkin jäädä ensi vuoden alusta lähtien kauppoihin seisomaan, mikäli EU-komission ajama energiaverodirektiivi astuu voimaan. Toteutuessaan se nostaisi dieselöljyn hintaa jopa 20 prosentilla, samalle tasolle bensiinin kanssa.

Autoilijan mielestä dieselin hinnan roima korotus on ristiriidassa Suomen autoverotuksen kanssa.

– Ensin autoilijoita kannustetaan ajamaan vähemmän kuluttavilla malleilla, ja sitten tulisi tällainen, Honka ihmettelee.

Dieselmallien myynti tuplaantui
Diesel liikuttaa jo joka viidettä henkilöautoa Suomessa.
Nykyään hieman alle puolet myydyistä uusista henkilöautoista on dieseleitä, kun ennen verouudistusta dieselmalleja oli myydyistä autoista viidennes.

Sama trendi näkyy käytettyjen autojen markkinoilla. Kamux-konsernin myyntijohtaja Jussi Mäkinen ei usko dieselin vetovoiman hiipuvan merkittävästi, vaikka dieselin litrahinta nousisi bensiinin tasolle.

– Moni hankkii tällä hetkellä dieselin, vaikka se ei kilometrimäärän puolesta olisi tarpeen. Rajatapauksissa tapahtuisi varmasti siirtymää bensa-autojen suuntaan. Verotus on suomalaisille tunteita herättävä aihe, minkä perusteella tehdään nopeitakin ratkaisuja.

Mäkinen pitää neljän vuoden takaista verotusuudistusta onnistuneena. Pienipäästöisten autojen suosio nousi niin käytetyissä kuin uusissakin automalleissa.

– Myymistämme autoista noin puolet on dieselmalleja. Osa asiakkaista suosii dieseliä taloudellisuuden, osa vähäpäästöisyyden vuoksi.

Edullisempien käyttökustannusten lisäksi dieselmallien suosiota on kasvattanut bensamalleja hieman parempi jälleenmyyntiarvo.

Epäjohdonmukaisuus ihmetyttää
Tapio Honka vaihtoi nykyiseen autoonsa parilitraisella koneella varustetusta mallista viime vuonna pienemmän kulutuksen ja edullisemman verotuksen houkuttelemana.

”Itaraksi autoilijaksi” itsensä määrittelevä Honka ajaa pienipäästöisellä vuosimallin 2011 Skoda Superb Greenlinella.

Hongan mielestä diesel-autoiluun pitäisi päinvastoin rohkaista laskemalla dieselin verotusta ja poistamalla diesel-autojen käyttövoimavero.

– Kun kerran ryhdyttiin kannustamaan vähäpäästöisten autojen hankkimista, pitäisi linjan olla johdonmukainen myös pitkässä juoksussa.

Vaikka energiaverodirektiivi toteutuisikin, aikoo Tapio Honka liikkua diesel-autolla myös tulevaisuudessa.

– Henkilöautoissa polttonestekulujen erot ovat loppujen lopuksi marginaalisia. Niinhän se on, että vaikka autoilijaa Suomessa kuinka rangaistaisiin, me emme nouse barrikadeille vaan puimme nyrkkiä taskussa. (HäSa)

Veteraanikuljettaja ennustaa konkursseja
Ammattiautoilijalle dieselin hinnan korotus jopa 1,80 euroon litralta merkitsisi kymmenien tuhansien eurojen lisälaskua.
Tämä kuristaisi jo valmiiksi raskaasta kulurakenteesta kärsiviä yhden tai muutaman auton pieniä kuljetusyrityksiä, sanoo Hämeen kuorma-autoilijoiden sihteeri Kalevi Kainulainen.

– Se toisi painetta korottaa taksoja, mutta monet yrittäjistä ovat sidottuja pitkiin kuljetussopimuksiin. Varmasti joitakin päitä putoaisi hinnannousun vuoksi.

Polttonesteet muodostavat noin kolmanneksen ammattiautoilijan kokonaiskustannuksista.

Taksojen korotus kurittaisi teollisuutta
Kuljetusyrittäjillä on jo nyt vaikeuksia nostaa hintoja kasvavien kulujen vaatimaa vauhtia. Mikäli ammattiautoilijoiden vastustama direktiivi toteutuu suunnitellulla aikataululla, se vaikuttaisi suoraan myös teollisuuden tulevaisuudennäkymiin.

– Suunniteltu hinnankorotus on niin raju, että kaikkien taksojen pitäisi nousta laakista noin 10 prosenttia. Jos sellaisen lyö lisää kuljetuskustannuksiin, niin se ei kovin hyvää tee Suomen teollisuudellekaan, Hämeen kuorma-autoilijoiden puhteenjohtaja Tero Vihmalaakso povaa.

Vuonna 1974 ensimmäisen öljykriisin aikoihin kuljetusyrittäjänä aloittaneella Kalevi Kainulaisella on varasuunnitelma, mikäli yrittäminen käy liian raskaaksi.

– Parin vuoden päästä voisin jäädä eläkkeelle.

Juho Peltoniemi

Kommentti: Arvaa vaan ketuttaako?
Autoa tankatessa saa kyllä kypsyyskäyrän helposti kohoamaan. Yhdellä tankillisella dieseliä saisi kunnon korkokengät. Ja kyse on yhdestä hikisestä tankillisesta, joka ei lämmitä läheskään yhtä kauan kuin korkkarit. Ei edes vaikka penkinlämmitin paahtaisi ihan täysillä.

Dieselauto on ollut kannattava valinta: se on ollut pienipäästöinen ja kuluttaa vähemmän kuin bensa-auto. Sanotaan, että diesel on kannattanut, jos kilometrejä tulee vähintään 25 000 vuodessa. Meillä tulee liki 40 000.

Tuli sitten kilometrejä kuinka paljon tahansa, diesel ei kannata enää. Moni autoilija tuntee itsensä petetyksi, ammattiautoilijoista puhumattakaan. Miksi rokotetaan aina niitä, jotka sitä autoa oikeasti tarvitsevat ja käyttävät.

Toisekseen diesel on ollut ekologisempi vaihtoehto.

Dieselautoilijoita ei yhtään lämmitä sekään, että dieselautojen käyttövoimavero laskee joskus ensi vuonna 18 prosenttia. Näillä hinnoilla se ei tunnu missään. Koko vero pitäisi mieluummin poistaa.

Tuulia Viitanen