Kolumnit Uutiset

Viisauden lajeista se imelin

Hämeenlinna sai käräjäoikeudelta takaisin omistusoikeutensa Sunny Car Centerin autokeskustonttiin, ja hyvä niin. Nyt kaupunki voi jälleen neuvotella alueen tulevaisuudesta kaikkien toimijoiden kanssa.

Farssimaisia piirteitä ja vauhdikkaita käänteitä sisältänyt SCC:n tarina on kaiketi viittä vaille valmis, mutta ehkä luvassa on vielä jokin muikea loppunousu.

SCC Hämeenlinna oy:n toimitusjohtajan uho tontin ostamisesta perjantain Hämeen Sanomissa ainakin ennakoi jonkinlaista draaman kaaren huipentumista.

Nyt kaikki, jotka alusta saakka tiesivät Sunny Car Center -hankkeen epäonnistuvan, voivat tietysti läpsiä itseään olkapäälle. Eihän siinä plänissä ollut mitään tolkkua, hehheh.

Matkan varrella takkiaan kääntäneetkin voivat onnitella itseään.

Uskoiko joku sitten vielä loppumetreillä autotalohankkeen toteutumiseen? Tuskinpa, mutta peliä jatkettiin vielä muutama kuukausi, koska mitään menetettävää ei enää ollut.

Menikö sitten Hämeenlinnan maine? Reilun vuoden kaupungissa asuneena uskallan väittää, että ei todellakaan. Vaikkapa Helsingissä, Turussa ja Eurajoella Sunny Car Centerin kujanjuoksu pankkiireineen ja huijauskirjeineen herättää kevyttä hilpeyttä, mutta bisnesveijaritarinoita, ketkuilijoita ja suurliikemiehiä tunnetaan kaikilla paikkakunnilla.

Silti joillain paikkakunnilla positiivisessa mielessä hulluilta kuulostavat ideat ovat onnistuneet.

Tuurin lakeuksilla tavaratalo on edelleen hämmästyttävän kova juttu, mutta Helsingissä ja Pietarissa Stockmann tahkoaa tappioita. Silti ammattisijoittajista vain ani harva lähtisi mukaan kyläkauppahankkeeseen keskelle ei mitään.

Mikäli SCC olisi muuten onnistunut pilaamaan Hämeenlinnan maineen, millainen maine Eurajoella pitäisi oikeastaan olla? Valtakunnan poliitikot, kunnanisät ja yrityspamput päästivät mäntyiselle luodolle ranskalaiset pystyttämään ennennäkemättömän hienoa, turvallista ja tehokasta ydinvoimalaa, hehheh. Kaikkihan tiesivät, ettei siitä mitään tule.

Eikä ole tullutkaan. Tällä hetkellä kuusi vuotta alkuperäisestä valmistumisaikataulustaan jäljessä olevaa jättilaitosta ei saada tuottavaan toimintaan vielä pitkään aikaan. Ydinmyllystä tulee heittämällä yksi maailman kalleimmista rakennuksista, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että hankkeen takaisinmaksuaikataulusta tulee kohtuullisen pitkä. Sattuu sitä isommissakin piireissä.

Jälkiviisaan on tietysti helppo sanoa, mikä hanke onnistuu ja mikä ei. Imelää se silti on.

Bisnesseminaareissa huudellaan usein hullujen ideoiden, vastavirtaan kulkemisen ja uudenlaisen ajattelun perään. Se on hankalaa maassa, jossa yritysmaailmassa epäonnistumiselle naureskellaan avoimesti, jälkiviisastelu on voimissaan ja liian harvat onnistumiset palkitaan kateudella ja isoilla veroilla.

Päivän lehti

1.4.2020