fbpx
Uutiset

Viitaniemi: Halpaketjuvirtuoosista pääkaupunginjohtajaksi

Muuan Pajunen, Jussi Pajunen, huudettiin viikolla yksimielisesti pääkaupunginjohtajaksi. Pajunen oli ennen poliitikoksi ryhtymistään menestyvä kauppias. 51-vuotiaan kauppatieteen maisterin urakehitys osoittaa, että tiskin takaa voi edetä politiikan parrasvaloihin. Liikku päinvastoin onnistuu aniharvalta.

Pajunen muistetaan takavuosilta häirikkökauppiaana. Hän loi Alepa-ketjun, halpakaupan, joka taitavasti sijoittautui suurten kilpailijoidensa kiusaksi niiden asiakasvirran viereen ja imaisi siitä markan saippuatarjouksilla väkeä sisään ostamaan tavaraa.

Kun ketju oli kunnossa, Pajunen pisti Alepan lihoiksi ja rahasti kelpo summan SOK:lta. Sen jälkeen Alepa ei ole sankaritekoihin yltänyt, mutta on toki hengissä pääkaupunkiseudulla.

Kauppias Pajunen aisti oikein kehityksen suunnan. Markkinaosuudet jakavat isot keskusliikkeet, pienten tila kävisi ajan mittaan ahtaaksi.

Politiikan markkinaosuuskisankin Pajunen arvasi oikein. Hän jätti ajoissa pikkukylän kioskiksi kutistuneet liberaalit ja siirtyi porvaripolitiikan markettiin, kokoomukseen.

Pääkaupunginjohtaja Pajusta kannattaa pitää silmällä. Hän virittää Helsinki-nimisen monialayrityksen kuntoon ja saattaa myydä räpsäyttää senkin SOK:lle.

Sen jälkeen S-etukorteilla saa bonuksia ratikoissa ja HKL:n busseissa, päiväkodeissa ja terveyskeskuksissa. Kätevää; mitä enemmän palveluja käytät, sen somemmin karttuu bonuksia. Niitä voisi tietysti käyttää myös kunnallisveron maksuun.

S-ryhmällä menee jo vanhastaan Helsingissä hyvin. HOK nielaisi äskettäin tannerilais-edistysmielisen Elannon. Jo ennen kapinaa jakautunut suomalainen osuustoiminta on unohtamassa menneet. S-ryhmä puhaltaa markkinaosuuksillaan jo Keskon rinnalla ja menee pian ohi.

Menneet on unohdettu myös Hämeessä. Osuuskauppa Hämeenmaassa on menossa postiäänestys edustajiston jäsenistä. Ehdokaslistan on värkännyt ensimmäistä kertaa myös vasemmistoliitto. Demareilla on jo jalansija perinteisesti keskustan ja kokoomuksen hallinnoimassa osuuskaupassa.

Työväenpuolueissa on lopultakin uskottu, että valta vanhan järjestyksen murtuu. Edistysmielinen osuustoiminta, joka lausutaan nykyisin Tradeka, ei nouse kaupan mahtitekijäksi. Sen Siwoista ei ole 2000-luvulla taistelukärjiksi.

Siksi vasemmistolaiset tavoittelevat otetta osuuskaupan vallankahvasta, jota edustajisto edustaa, hyvin vaatimattomasti, mutta kuitenkin.

Työväenhenkisten asiakasomistajien eurot kelpaavat varmasti myös S-ryhmän kassaan. Niissä ei ole merkintää asiakkaan maailmankatsomuksesta. Heidän pyrkimyksensä osoittaa, että kahden kuluttajaosuuskunnan aika alkaa olla pystyvästi ohi jo kenttätasollakin.

Ehkä Tradekan pääkonttorissa vielä haaveillaan vaihtoehdosta yhdistymiselle.

Arkitodellisuus kaupan kilvassa on kuitenkin karu.Pitää tapahtua todella järisyttävää, että edistysmielinen osuustoiminta nousisi menneiden aikojen kukoistukseensa.

Menot