Uutiset

Viivyttely liittymän sulkemisessa voi tulla kalliiksi

Puhelimen kadottua tai jouduttua varkaan käsiin liittymän sulkemisessa ei pidä liikaa aikailla. Jos kyse on älypuhelimesta, sitä voi yrittää nopeasti paikantaa, lukita tai tyhjentää etähallintatoiminnoilla. Näiden käytöllä voi löytää laitteensa tai estää varasta pääsemästä omiin tietoihin.

Voron osteltua puhelinlaskullesi tuotteita tai palveluja avoimella puhelimellasi, voit joutua kärsimään rahallisen vahingon itse, jos olet viivytellyt liian pitkään liittymän sulkemisessa havaittuasi kännykän katoamisen.

HYVÄ ESIMERKKI on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä alkuvuonna ollut tapaus, jossa mieheltä oli viety kännykän sisältänyt reppu myöhään illalla. Mies kertoi, ettei tiennyt, että puhelimen katoamisesta voi ilmoittaa operaattorille ympäri vuorokauden.

Hän oli mennyt seuraavana aamuna operaattorin palvelupisteeseen, joka ei kuitenkaan ollut vielä avoinna. Mies palasi vasta myöhemmin iltapäivällä liikkeeseen ja liittymä suljettiin.

Varas oli kuitenkin vajaan vuorokauden aikana ehtinyt soitella ja ostella puhelimella miehen laskuun 580 euron edestä. Mies vaati operaattoria hyvittämään summan. Operaattori kieltäytyi, ja mies vei riidan lopulta kuluttajariitalautakuntaan.

LAUTAKUNNAN MIELESTÄ operaattorin ei tarvinnut hyvittää vajaan 600 euron laskua, sillä mies oli toiminut törkeän huolimattomasti viivyttäessään liittymänsä sulkemista. Lautakunta muistutti, että operaattorin ohjeissa ja sopimusehdoissa korostetaan asiakkaan huolellisuutta puhelimen kadotessa. Niissä edellytetään esimerkiksi puhelimen suojakoodin käyttämistä ja nopeaa ilmoittamista puhelimen kadottua.

Puhelimella maksaminen voidaan rinnastaa maksukorttien käyttöön, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

– Avoimen, suojaamattoman puhelimen jättäminen vaikkapa kahvilan pöydälle on melkeinpä sama kuin jättäisi siihen setelinipun. Puhelimista ei osata vielä pitää huolta samalla tavalla kuin käteisestä ja pankkikorteista, Ståhlberg sanoo.