fbpx
Uutiset

Villistä markkinoinnista tuli varsinainen riesa

Tuore yrittäjä voi uransa alkumetreillä langeta kiusalliseen ansaan – jopa täysin ilman omaa syytään.

Hämeenlinnaan yrityksensä perustanut mies törmäsi heti yrittäjyytensä alkumetreillä sinnikkääseen puhelinmyyjään. Nettinäkyvyyttä eli mainostilaa internetistä kauppaavan myyjän oli vaikea uskoa yrittäjän “Ei kiitos” -vastausta.

Myyjä kysyi lopulta yrittäjältä, voisiko hän laittaa tälle sähköpostitse asiasta lisätietoa tai tarjousta.

– Totesin myyjälle, että kyllä sähköpostia voi laittaa ja että katson sitä ehtiessäni. Kiireiden ja työkeikkojen takia koko asia jäi sivustalle. Myöhemmin tuli yllätyksenä, että se olisi ollut sitoutunut tilaus jo valmiiksi, vaikka hän on laittanut minulle vain tietoa sähköpostitse, enkä ole mitään tilannut.

“Enpä meinaa maksaa”

Nettinäkyvyyttä myynyt yritys vaatii yrittäjää maksamaan palvelun perustamismaksun 95 euroa. Lisäksi yrittäjän pitäisi maksaa palvelusta 80 euron suuruinen kuukausimaksu sekä korvaus jokaisesta palvelutapahtumasta erikseen. Sopimuksen pituus on yksi vuosi.

Hämeenlinnalaisyrittäjän mukaan sotkusta ei tahdo päästä eroon.

– He ovat sitä mieltä, että olen palvelun tilannut ja minun pitäisi heidän lähettämänsä lasku maksaa, mutta enpä meinaa maksaa. He katsovat, etten ole perunut tilausta missään vaiheessa. Mutta eihän minun tarvitse peruakaan, jos en ole mitään tilannut. He eivät myöskään lähde asiaa selvittämään millään tavalla.

Sähköpostiviestin mukaan yrittäjällä olisi ollut 14 päivää aikaa toimia tilausvahvistuksen saapumisesta, jos tämä olisi halunnut perua tilauksen. Nyt viestin saapumisesta on kulunut reilu kuukausi. Yrittäjällä ei ole aavistustakaan, mihin nettinäkyvyyttä kauppaavan yrityksen sopimus hänet oikeuttaisi.

Hämeenlinnalaisyrittäjä ei halua esiintyä jutussa nimellään, koska pelkää julkisuuden haittaavaan toimintaansa. Hän haluaa kuitenkin tuoda asian julki, jotta muut aloittelevat yrittäjät osaisivat varoa vastaavia yrityksiä.

“Malliesimerkki toiminnasta”

Tutulta kuulostaa, toteaa lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari Janne Makkula Suomen Yrittäjistä. Hänen mukaansa hämeenlinnalaisyrittäjän tapaus on malliesimerkki harhaanjohtavasta markkinoinnista ja etujärjestön tietoon tulevista tapauksista.

Samalla tavalla toimivia yrityksiä on Makkulan mukaan useita. Kohteena ovat tavallisesti juuri toimintansa aloittaneet yritykset. Hämeenlinnalaisyrittäjille Makkula vastaa samoin kuin muillekin vastaavaan tilanteeseen joutuneille.

– Tämän kertomuksen perusteella sopimusta ei ole todellakaan syntynyt. Se, joka laskun lähettää ja väittää sopimuksen syntyneen, pitää näyttää asia. Jos olisin kyseinen yrittäjä, pyytäisin puhelinkeskustelun nauhoitteen itselleni. Jos keskustelu on nauhoitettu, on puhelinmyyjällä henkilötietolain perusteella velvollisuus joko lähettää nauhoite tai antaa sanatarkka transkripti siitä, mitä on puhuttu, Makkula sanoo.

Nauhan tarkistamisen puolesta on ottanut kantaa myös tietosuojavaltuutettu. Makkulan mukaan käytäntö on osoittanut, että hyvin usein nauhoitteen pyytämisen jälkeen myös laskun perintä lopetetaan.

– He itsekin tietävät, ettei ole syntynyt mitään sopimusta tai sitten nauhoitetta ei ole. Juridisesti, jos käräjille mennään, on aivan selvää, että myyjän täytyy osoittaa sopimuksen olevan olemassa.

“Älä maksa aiheetonta laskua”

– Sopimus ei synny Suomessa siten, että toiselle osapuolelle lähetetään tilausvahvistus. Se ei myöskään synny siten, että toiselle osapuolelle ilmoitetaan, että jollei tämä reagoi viestiin, sopimus on voimassa, tähdentää Janne Makkula.

Makkulan mukaan laskua ei pidä missään tapauksessa maksaa, jos sen katsoo olevan aiheeton, vaan laskusta tulee reklamoida. Kun sopimuskausi jossain vaiheessa päättyy, on vaara, että yrittäjä jää uudelleen koukkuun. Tällöin sopimuksesta on vielä vaikeampi pyristellä irti.

Lisäksi itse ilmiötä ei saada lainkaan kuriin, jos harhaanjohtavan tai petollisen markkinoinnin kohteeksi joutuneet maksavat kiltisti laskunsa.

– Tämä on yksi tapa, jolla pyritään sitouttamaan yrittäjät sopimuksiin, joihin he eivät ole sitoutuneet ja joita he eivät halua. Tästä pitää tietysti erottaa sellainen tilanne, että puhelimessa on sitoutunut sopimukseen ja ostajalle on annettu oikeat ja riittävät tiedot siitä, mihin on sitoutumassa. Silloin sopimus sitoo vaikka se olisi epäedullinen tai huono.

Harhaanjohtavan markkinoinnin yleistyttyä markkinoille on ilmestynyt myös yrityksiä, jotka lupaavat riitauttaa ja irtisanoa turhat näkyvyyspalvelut yrittäjän puolesta.

Makkula kutsuu tällaisia yrityksiä antihakemistopalveluiksi. Hänen mukaansa niillä ei ole käytössään yrittäjää kummempia keinoja sellaisen tilanteen ratkaisemiseksi, jossa yrittäjä katsoo tulleensa petollisen markkinoinnin kohteeksi. (HäSa)

Menot