Uutiset

Viritetyllä mopolla pysyy liikenteen rytmissä

”Ajakaa itse vakiomopolla ja kokekaa joka päivä, kuinka autot yrittävät kiilata ojaan.

Hämeen Sanomissa oli jälleen kerran harhaanjohtava otsikko mopoista ja mopojen rakenteista.

Suomen mopolaki tehtiin 50 vuotta sitten pappa-Tunturien aikakaudella. Nykyajan mopoista ainakin uus-endurot ovat vuodesta 2002 alkaen rakenteellisesti valmiita kestämään yli 100 km/h nopeuksia.

Suomeen tuotaessa ne rajoitetaan kulkemaan 55 km/h, vaikka lain mukaan korkein sallittu nopeus on 45 km/h.

Rajoittaminen on aivan turhaa, sillä se lisää saastetta, vaaratilanteita ja kalliiden mopojen moottorit kärsivät turhista kuristuksista.

Uus-endurot ovat rakenteeltaan ja tehoiltaan lähes kevytmoottoripyöriä.

Mopojen normaalitehot ovat noin 8 hevosvoimaa, kevytmoottoripyörän 12-15 hevosvoimaa. Rakenteeltaan ne ovat koko lailla yhteneväiset, jarrutkin ovat samat. Mopo kulkee täysin vakiona, ilman mitään viritysosia 70-80 kilometriä tunnissa.

Suomeen tuotaessa vakiomopot kuristetaan eli tapetaan kokonaan.

Itse olen ajanut mopolla nyt kahdeksisen vuotta ja tiedän, että vakiomopolla ajaminen on tuskaa.

Autot ohittavat vaaratilanteissa, pienenkin ylämäen tullessa mopon nopeus laskee noin 10km/h-20km/h. Tällöin esimerkiksi kaupungissa kertyy kahdenkymmenen auton jono taakse. Sitten ohitellaan vaaratilanteissa, jolloin mopoilijan hengestä heitetään kolikkoa.

Seuraavaksi lehti voisi ottaa juttuihinsa edes vähän faktoja, eikä vain jauhaa paskaa siitä, kuinka mopot ovat vaaraksi kaikille ja ne suurin piirtein pitäisi poistaa kokonaan liikenteestä.

Ajakaa itse vakiomopolla ja kokekaa joka päivä, kuinka autot yrittävät kiilata ojaan. Kahden minuutin työllä ota pakoputkesta tukkeen pois ja saat mopon kulkemaan 70km/h ja pysymään liikenteen rytmissä.

Autot eivät enää ohita mopoa, mutta sitten tulee poliisi. Kortti ja mopo viedään, ja annetaan 600 euroa kaikenmaailman sakkoja.

Kaikki tämä voidaan korjata uusimmalla mopolaki. Moottorin kuutiotilavuus saa olle edelleen 50 kuutiosenttimetriä, mutta mopojen sallitaan kulkevan sen mitä kulkevat vakiokäyttöön sallituilla osilla.

Tämä sallitaan tosin vain uus-enduroille ja skoottereille. Minimopot eivät kestä korkeita nopeuksia.

Jos mopolaki nyt uudistuisi, mitään ei periaatteessa tapahtuisi koska kaikki mopot ovat jo viritettyjä.

Se mikä todella muuttuisi olisi se, että mopoilijat voisivat ajaa liikenteen mukana pelkäämättä vaarallisia ohituksia, mopojen käyttöikä pidentyisi ja saasteet vähenisivät.

Marko Pakkala

Päivän lehti

28.5.2020