Uutiset

Vodka maistuu Aasiassa

Suomalaisten alkoholijuomien osuus elintarvikeviennissä kasvaa kohisten. Pienten tislaamojen ja panimoiden tuotteet on huomattu vaativilla kansainvälisillä markkinoilla.

Esimerkiksi tyrnäväläisen viinatislaamon Shaman Spiritsin vodkat ovat saaneet roppakaupalla kansainvälisiä laatupalkintoja.

– Kasvunäkymät ovat huikeat, toimitusjohtaja Ilpo Sulkala toteaa vientimarkkinoista.

Shaman Spiritsin ohella Kyrö Distillery, The Helsinki Distilling Company, Lignell & Piispanen, Teerenpeli, Stallhagen, Mallaskoski ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ovat kiinni käsityöläisalkoholien trendissä.

Lupaavimmat vientikohteet ovat Aasiassa. Shaman Spirits perusti äskettäin maahantuontiyrityksen singaporelaisen Laun perheen kanssa. Yhteisyrityksen kautta tuotteiden jakelu ja markkinointi laajenee kahteentoista Aasian maahan.

Tyrnävän keskustan kupeessa sijaitseva perunaviinatehdas on uusittu nykyaikaiseksi viinatislaamoksi. Automaattinen pullotuslinjasto asennetaan piakkoin ja laajennetussa varastossa odottaa valmiina 120 000 pulloa.

Sulkala on vakuuttunut, että Suomesta voi muutamassa vuodessa tulla Irlannin ja Skotlannin kaltainen alkoholinviejä.

– Vientituloja voisi tulla jopa 2–3 miljardia euroa vuodessa, jos kotimaiselle tuotannolle annetaan mahdollisuus kasvaa.

Vaikka vientimarkkinoilla näyttää valoisalta, on Sulkala pettynyt kotimaan lainsäädäntöön ja Alkon vähittäismyyntimonopoliin.

Sulkala arvostelee Alkon tuotehakua, jolla etsitään uusia tuotteita valikoimaan. Hänen mukaansa vaikutelmaksi jää, että valtion omistaman Altian tuotteet lopulta voittavat tuotekilpailun.

Pientuottajat eivät Sulkalan mukaan välttämättä edes halua osallistua menestystuotteillaan Alkon tuotehakuun, sillä pian vastaava tuote ilmaantuu Altian tuotantoon. Alko on alkoholijuomia valmistavan, markkinoivan ja myyvän Altian suurin asiakas.

Alkon ostojohtaja Minna Alitalo torjuu ajatuksen, että Alko suosisi jotain tavarantoimittajaa. Alitalon mukaan Alko pyrkii pitämään valikoimissaan mahdollisimman laajasti pientuottaja- ja pienpanimotuotteita, sillä niiden kysyntä kasvaa jatkuvasti.

Pientuottajien valmistamien tuotteiden kokonaislitrakysyntä Alkossa on tällä hetkellä 0,8 prosenttia. Osuus tuotelukumäärästä on 4 prosenttia.

Oluissa pientuottajat pärjäävät paremmin: Alkon myymistä olutlitroista 8 prosenttia on pientuottajien tekemää ja hyllyssä olevista tuotteista 30 prosenttia on peräisin pienpanimoista.

Sulkalan mukaan Alkon pitäisi auttaa kotimaisia yrityksiä kasvamaan ja kehittymään. Se onnistuisi ottamalla tuotteita myyntiin ja varustamalla liikkeisiin kotimaisia tuotehyllyjä.

– Kun mennään Italiaan, niin oman maakunnan tuotteet ovat joka paikassa esillä. Meillä ulkomaiset tuotteet pääsevät Alkon hyllylle, mutta kotimaisille se on vaikeampaa, Sulkala sanoo.

Alitalon mukaan Alkon valikoimaan otossa noudatetaan tasapuolisuutta ja syrjimättömyyttä niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin tuotteille.

– Toimijat voivat tarjota tuotteitaan vakiovalikoiman hakuihin. Tämän lisäksi pientuottajat voivat toimittaa 1–10 myymälään tuotteitaan, joille he näkevät paikallista kysyntää, Alitalo toteaa.

Alitalon mukaan kaikkien pientuottajien kapasiteetti ei riittäisi siihen, että niiden tuotteita olisi Alkon yli 350 myymälässä. Yhdessä myymälässä kokeillaan pienpanimo-oluiden omaa esittelyä.